Overslaan en naar de inhoud gaan

Etcetera wint met Glidden een Gouden Effie in New York

Het 52ste Amerikaanse Effie Gala werd dit jaar georganiseerd in Cipriani op 42nd Street, New York. Na een voorwoord van Mary Lee Keane…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het 52ste Amerikaanse Effie Gala werd dit jaar georganiseerd in Cipriani op 42nd Street, New York. Na een voorwoord van Mary Lee Keane –President Effie Worldwide- werden uitgereikt.

related partner content for mobile comes here

De voor Akzo’s verfmerk Glidden, ontwikkeld door in samenwerking met DDB New York, werd bekroond met goud. En da’s opmerkelijk voor een Nederlands bureau.

Mary Lee Keane in reactie op Etcetera’s bekroning voor Glidden: “We have more than 40 partners running Effie programs across the globe. It is an honour to have Amsterdam present at our Gala here tonight”.

Dick van der Lecq (rechts) en Peter van Leeuwen van Etcetera namen de prijs in ontvangst (foto beneden).

De roots van de Effie
Reclame moet werken. En als het werkt, dan mag dat best gevierd worden. Met die gedachte besloot de New York American Marketing Association in 1968 dat het tijd was voor een prijs die de spotlights zet op goede ideeën. De was geboren. Over de nadere geschiedenis van de award blijkt echter weinig terug te vinden. Pas in 1993 – 25 jaar na oprichting - werd besloten een archief bij te houden waarin winnaars kunnen worden teruggevonden.

Primeur: The Effectiveness Index
Tijdens het Effie Gala op 8 juni in New York werd tevens de eerste wereldwijde ranking van markting-communicatie effectiviteit aangekondigd: de Effie Effectiveness Index. Deze index gaat met ingang van dit jaar de meest effectieve reclamebureaus, adverteerders, merken en marketeers registreren. Finalisten krijgen 1 punt. Brons is goed voor 3 punten, zilver 5 en goud 7. Het register beslaat alle 40 landen waar de Effie georganiseerd is.

Dick van der Lecq over het register: “We moedigen elk initiatief aan dat het inzicht in effectieve communicatie verbetert. Het zou mooi zijn als we het register in Nederland met terugwerkende kracht laten ingaan”.

Etcetera heeft dan ook in Nederland al zo’n 17 Effies in de kast staan.

Effie Feiten

1968, EFFIE (Global EFFIE Awards) geïnitieerd door de New York American Marketing Association (NY AMA). Mission: ‘To recognize, educate and encourage effectiveness among the marketing communications industry’.

1984, VEA (vereniging voor communicatieadviesbureaus) haalt de EFFIE naar Nederland.

1988, de BVA (bond van adverteerders) en VEA organiseren samen de EFFIE.

1996, de EACA (European association of Communication Agencies) introduceert de Euro EFFIE.

Wereldwijd zijn er 40 Nationale Effie Award programma’s:

- Argentinië, Australië, Oostenrijk, België, Roemenië, Brazilië, Bulgarije, Chili, China, Colombia, Costa Rica, Kroatië, Tsjechië, Ecuador, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hong kong, Hongarije, Ijsland, Israel, India, Maleisie, Mexico, Nederland, Nieuw Zeeland, Noordamerika, Peru, Polen, Rusland, Slowakije, Singapore, Sri Lanka, Slovenie, Turkije, Ukraïne, Uruguay
- 3 regionale programma’s (Euro Effies, the Asia Pacific and Middle East North Africa)
Euro EFFIE, hier kunnen campagnes worden ingediend die in twee of meer Europese landen hebben gelopen
- The Global Effie Awards.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in