Overslaan en naar de inhoud gaan

Zacco: Fifa handelde correct in Bavaria-zaak

Volgens merkenbureau Zacco heeft de wereldvoetbalbond correct gehandeld bij de aanhouding van de Nederlandse 'Bavaria-meisjes'.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Zuid-Afrikaanse wet geeft de Fifa de mogelijkheid om, samen met de politie, te onderzoeken of er sprake is van verboden 'ambush marketing'. De Zuid-Afrikaanse Trade Practice Act en de Merchandise Marks Act verbieden volgens Zacco elke vorm van ambush marketing, het verschijnsel dat een niet-sponsor op creatieve wijze een graantje meepikt van een gesponsord evenement. De wet kwalificeert ambush marketing zelfs als een strafbaar feit. De overtreder kan niet alleen een boete krijgen maar ook gevangenisstraf. Bij verdenking van ambush marketing, mag de politie verdachten verhoren om te onderzoeken of er sprake is van strafbare feiten.
Het argument van Bavaria in de media dat 'de merknaam er niet eens op staat', snijdt volgens Zacco geen hout. Bas Kist, partner bij Zacco: 'Daar komt Bavaria echt niet mee weg. Het beeldmerk van Bavaria staat wel degelijk duidelijk achter op de jurkjes en dat rechtvaardigt de verdenking van FIFA dat Bavaria in overtreding was.'
Volgens Kist moeten adverteerders niet te licht denken over de risico's van ambush marketing tijdens dit WK. 'Het is natuurlijk heel creatief en vermakelijk, maar je moet je wel realiseren dat je volgens de Zuid-Afrikaanse marketingwet bij een eerste overtreding voor maximaal 2 jaar de cel in kan gaan. Op een tweede overtreding staat zelfs maximaal 5 jaar.' Het merkenbureau spreekt van een zorgvuldig geplande reclameactie van Bavaria.
Volgens Zacco heeft de actie van de Fifa overigens averechts gewerkt, want voor een golf aan publiciteit gezorgd voor Bavaria.

related partner content for mobile comes here

Aanklacht

De Fifa moet stoppen vrouwelijke supporters die een oranje jurkje van biermerk Bavaria dragen te intimideren, meldde de bierfabrikant gisteren in een geschreven verklaring naar aanleiding van alle ophef rondom de oranje jurkjes. Bavaria heeft inmiddels de borg betaald voor de twee Nederlandse vrouwen die gearresteerd werden. Justitie verdenkt de vrouwen van het ontplooien van commerciële activiteiten in een voetbalstadion. Tijdens de wedstrijd waren ze met andere vrouwen het stadion van Johannesburg uitgezet omdat ze oranje jurkjes droegen van Bavaria. De borg bedroeg 10.000 rand (ruim 1000 euro) per persoon. De voetbalbond meldt een aanklacht te hebben ingediend tegen de organisatoren van de campagne, zegt woordvoerder Nicolas Maingot.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in