Marketing in de zorg: Kliniek Amstelveen
Marketing komt bij de meeste ziekenhuizen en andere zorginstellingen maar aarzelend op gang. Ondertussen ruiken nieuwe partijen kansen. Zo opende 10 juni jongsleden Kliniek Amstelveen zijn deuren. Deze kliniek komt met een nieuw concept: het verhuurt OK’s aan specialisten.
De kliniek is daarmee naar eigen zeggen het eerste surgical center in Nederland. Zeg maar een Seats2Meet voor medisch specialisten en hun klanten.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisZiekenhuizen zijn nog steeds huiverig voor de verhuur van flexibele OK’s aan derden, aldus de bedenkers. Vandaar dit concept. Specialisten kunnen er zonder grote investeringen of langdurige contracten hun specialismen beoefenen, op tijden en in frequenties die hen het best passen.
Volgens de bedenkers hebben de meeste specialisten immers dezelfde wensen: ‘Opereren op tijden en dagen die hen schikken, meebepalen en vormgeven wat kwaliteit van zorg inhoudt, altijd een topteam tot hun beschikking hebben, meer rendement uit hun inspanningen halen en als gewaardeerde klant en ondernemer worden bediend en behandeld.’
Hier staat niet de instelling centraal, maar de specialist en de patiënt, aldus de kliniek. De specialist is zelf verantwoordelijk voor de relatie met zijn of haar patienten. De kliniek biedt wel overkoepelende diensten, zoals gediplomeerd en ondersteunend personeel (anesthesisten en verpleegkundigen).
De OK’s zijn bestemd voor ingrepen die in dagbehandeling worden uitgevoerd, en poliklinische diensten. Er zijn twee volledig geoutilleerde operatiekamers met voorbereidingsruimtes en verkoeverruimtes, een poliklinische operatiekamer en twee poliklinische ruimtes.
‘Het idee is ontstaan uit onvrede met het huidige zorgbestel’, aldus Refaat Karim, medeoprichter en plastisch chirurg. ‘Onze kliniek komt tegemoet aan de wens van specialisten naar flexibele OK-ruimtes en een betere service voor de patiënt.’ Het concept kent volgens hem een vliegende start: diverse specialisten, maar ook zorginstellingen hebben contact opgenomen. Daarmee is een bezettingsgraad van 30 procent bereikt.
De partners van de kliniek zijn ook opmerkelijk: naast een ingenieursbureau zijn dat het retailreclamebureau Li Moon (dat ook de retailreclame verzorgt van Dirk van den Broek, drogisterijketen Dirx, KLM en BP) en het communicatie-adbiesbureau Van Luyken.
De kliniek heeft inderdaad al een pakkende pay off: Zorg met Ziel.
(note: de operatiekamer op de afbeelding is niet 1 van de OK's in Kliniek Amstelveen)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid