Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil 10 pct meer betalen voor duurzaam product

Bewuste consumenten zijn bereid om tot 10 procent meer te betalen voor maatschappelijk verantwoorde producten zoals Fair Trade koffie,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat andere mensen deze producten niet kopen, komt omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Dat is onder andere te wijten aan gebrekkige strategie van de verkopers die tot marktfalen leidt, stelt Robert Gielissen in zijn promotieonderzoek.

related partner content for mobile comes here

Gielissen onderzocht consumentengedrag aan de hand van een representatieve steekproef, waarin hij bekeek welke argumenten mensen hebben om dergelijke producten (niet) te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die duurzame producten kopen dat vaak als hun morele plicht beschouwen. Ze vinden het bijdragen aan een oplossing rond duurzaamheid en eerlijke handel zo belangrijk, dat ze bereid zijn tot tien procent meer te betalen en meer moeite te doen het product aan te schaffen.

Over het algemeen zijn deze bewuste consumenten sterk betrokken bij de maatschappij. Ze kennen de problematiek uit persoonlijke ervaring of hebben zich er over geïnformeerd. Ze geven meer aan goede doelen, lezen vaker kranten en tijdschriften en stellen zich beter op de hoogte over de problematiek door radio- en tv-documentaires dan mensen die dergelijke producten niet kopen.

Dit toont volgens Gielissen aan dat veel consumenten niet goed op de hoogte zijn van de ernst van de problemen die de aanschaf van mv-producten probeert op te lossen. Hij stelt daarom dat de informatie over deze producten beter verspreid zou moeten worden.

Hij beveelt de verkopers van duurzame producten aan om beter samen te werken om zo consumenten bewust te maken van de problematiek rond eerlijke handel en hen te stimuleren dergelijke producten te kopen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in