Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder uitgaven, betere resultaten Postbus 51-campagnes

De mediabestedingen aan de 20 Postbus 51-campagnes in 2009 zijn verder afgenomen ten opzichte van de vier voorafgaande jaren. De resultaten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes, die de minister-president gisteren aanbood aan de Tweede Kamer. De mediabestedingen aan televisie, radio en overige media zoals internet, print en

related partner content for mobile comes here

buitenreclame, bedroegen in 2009 per campagneroulement gemiddeld 421.148 euro. Dit is 6 pct lager dan in 2008 (449.580 euro).

Voor het vierde achtereenvolgende jaar zijn de mediabestedingen aan Postbus 51-campagnes verder gedaald. In totaal werd hieraan een bedrag van 11,4 miljoen euro uitgegeven. Dit is een forse kostenreductie van 40 pct ten opzichte van de 18,9 miljoen euro die in 2005 gespendeerd werd. Dit komt zowel door een daling van het aantal campagnes als door het feit dat per campagne minder

mediabudget wordt ingezet.

Televisie- en radiospots vormen een belangrijke basis voor Postbus 51-campagnes. Daarnaast wordt de helft van het mediabudget besteed aan andere media zoals internet, buitenreclame en print. De campagnes worden gemiddeld door 86 pct van het publiek herkend. Vergeleken met 2008 (85%) is het campagnebereik ondanks verminderde mediabestedingen goed op peil gebleven, zo concludeert men in de evaluatie. De waardering van campagnes vertoont de afgelopen drie jaar een stijgende tendens van 6,6 in 2007, 6,7 in 2008 naar 6,8 in 2009. De campagnes laten in 2009 ook meer effect op de korte termijn zien dan vorig jaar.

De actieve herinnering van campagnes is licht verder gedaald van 50 naar 48 procent. De online communicatiemiddelen vormen een steeds belangrijker onderdeel van Postbus 51-campagnes, waarbij de creatieve en strategische aanpak sterk in ontwikkeling is.

Sinds 1999 onderzoekt de Dienst Publiek en Communicatie (onderdeel van de Rijksvoorlichtingsdienst) de resultaten van de Postbus 51-campagnes op een systematische en vergelijkbare wijze.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in