Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gemeenten investeren ondanks bezuinigingen in citymarketing'

In de komende collegeperiode blijven de grote gemeenten in Nederland ondanks de bezuinigingen investeren in citymarketing. Daarmee willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit blijkt dat ondanks de bezuinigingen 20 van de 30 gemeenten de komende collegeperiode willen investeren in citymarketing. Qua ambities constateert Berenschot een ‘professionalisering’. Citymarketing is de hype voorbij, aldus de onderzoekers. Dit betreft allereerst regionalisering. Steden zoeken sterker verbinding met hun omgeving om zich gezamenlijk (inter)nationaal op de kaart te zetten. Zo kiezen bijvoorbeeld Amsterdam, Haarlem, Maastricht, Delft, Sittard-Geleen, Den Haag en Westland voor samenwerking met regiogemeenten en regionale platforms.

related partner content for mobile comes here

Een tweede teken van professionalisering is volgens de onderzoekers het versterken van de integraliteit. Meer dan in het verleden richten steden zich, naast promotie, ook op het versterken van 'het product': het daadwerkelijk aanbod dat de stad aantrekkelijk maakt. Dit is het geval in Breda, Nijmegen, Ede, Delft en Eindhoven. Evenementen nemen hierbij onverminderd een belangrijke plek in. Verder is bij de ontwikkeling van het product aandacht voor het verbeteren van het vestigingsklimaat om doelgroepen aan te trekken.

De professionalisering blijkt volgens de onderzoekers ook uit het verbeteren van de organisatie van citymarketing. Een aantal steden formuleert de ambitie om samenwerking met partners in de stad te willen zoeken of te versterken. Enkele steden die al ervaring met citymarketing hebben, waaronder Maastricht, Nijmegen en Amsterdam, willen de organisatie stroomlijnen en effectiever maken.

Tegelijk ontbreken in veel steden, volgens Berenschot, drie belangrijke zaken die bij professionele citymarketing horen. Onder andere ontbreekt het benoemen van de strategische opgave van de stad, het formuleren van de onderscheidende positie en het scherp benoemen van doelgroepen. Amsterdam, Den Haag en Almere zijn hierop positieve uitzonderingen. Hiermee blijft in veel steden onduidelijk waar citymarketing nu precies aan gaat bijdragen. Daarnaast komt 'warme citymarketing' - het vasthouden van eigen bewoners en bedrijven - in de collegeakkoorden niet expliciet voor. Hiermee laten colleges de kans lopen budget en activiteiten voor citymarketing richting hun kiezers te legitimeren en daarmee draagvlak te creëren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in