Overslaan en naar de inhoud gaan

Midem: streaming is the name of the game

Elk jaar strijkt in januari de who’s who van de internationale muziekindustrie neer in Cannes. Massive Music doet verslag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Elk jaar strijkt in januari de who’s who van de internationale muziekindustrie neer in Cannes. Artiesten, labels, publishers en tech bedrijven komen samen om zaken te doen, op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en net iets te bruin terug te komen voor de tijd van het jaar. Ook wij van MassiveMusic (specialisten op het gebied van merken, muziek en niet geheel onbekend met de geneugten van de Riviera) waren van de partij. En dit jaar vroeg de Adformatie ons om verslag te doen vanuit het zonnige zuiden.

related partner content for mobile comes here

Wat hier meteen opvalt, is dat er weer positieve geluiden in de muzikale wandelgangen klinken. The frown has turned upside down, want er wordt weer geld verdiend. Muziek marketing en de daarmee samenhangende techniek worden steeds belangrijker en dat merk je hier aan alles. Marc Geiger, Hoofd Music Department WME, schat bijvoorbeeld dat met alle nieuwe business modellen (streaming, add-share op Youtube, etc) de omzet van de muziekindustrie de komende jaren groeit van 16,6 miljard USD naar zo’n 100 miljard USD. 

Streaming

Anno 2014 is streaming the name of the game en grote spelers als Spotify en Deezer voeren de strijd om worldwide streaming domination aan. Maar ook nieuwkomers als Beats doen een serieuze gooi naar de troon. Nog altijd zijn er voor- en tegenstanders, maar de positieve impact en duidelijke lange termijn visie van deze services is niet meer te ontkennen. Zeker als je bedenkt dat de services het promoten van nieuwe muziek en artiesten – en daarmee het voortbestaan van de muziekindustrie - als een van hun kerntaken zien.

Big Data

Behalve om verkoopcijfers draait muziek marketing in z’n algemeenheid steeds meer om cijfers. Waar het vroegah vooral ging om de grootte van je Rolodex, speelt meta data vandaag de dag een steeds grotere rol in het vermarkten van muziek en artiesten.

Brasil

Het WK virus heeft ook de Riviera bereikt, met dit jaar als thema: the Brazilian Music Experience. Zo leren we dat niet alleen in en rond de stadions, maar ook op muziekgebied wordt er in het land van de Samba druk aan de weg getimmerd. Neem Rock in Rio: een van ’s werelds grootste muziek evenementen (600.000 tickets uitverkocht in 4 uur tijd) gaat de komende jaren in samenwerking met SFX internationaal.

Sprekers die we leuk vonden

Olivier François, de CMO van de Chrysler Group, met een keynote over het gebruik van muziek en artiesten in ‘zijn’ commercials. Een vloeiend en inspirerend verhaal over mooie spots waarin de artiesten zelf geïntegreerd worden. De boodschap: neem muziek vanaf het begin mee in het creatieve concept voor emotioneeleffect.

De flamboyante Fransoos schudde ook nog even de scoop uit z’n mouw dat de nieuwe wereldwijde Fiat campagne is gescoord met Pharell Williams’ ‘Happy’ – compleet met cameo van Puffy Combs.

VEVO & Rita Ora

Net als YouTube richt VEVO zich steeds meer op een echte programmering. VEVO Lift is daar een mooi voorbeeld van. Acht weken lang de focus op één upcoming artiest per markt. Rondom deze artiest wordt speciale content gemaakt die gepusht wordt naar de kijker. En met succes. Zo heeft Rita heeft haar aanhang zien verdubbelen tot zo’n 3 miljoen volgers op zowel Facebook als Twitter.

TECH

Elk jaar worden we weer blij van de nieuwste tech start-ups, die in Midemlab hun product kunnen pitchen. De uitblinkers voor ons tot nu toe:

Cubic.fm, een handige curatie tool om nieuwe muziek mee te ontdekken op basis van stemming of radiostation. Handig te integreren in je Spotify of Deezer account.
Nagual Sound’s interactieve tool die bewegingen (lees: dans) met een 3D camera registreert en vertaalt naar een unieke soundscape. Je moet het misschien zien om het te waarderen, maar wij waren overtuigd.
LISNR, een app die muziek met een ultrasone codering herkent en daardoor exclusieve content unlockt. Iets waar Shazam ook druk mee bezig is. Interessant als bijvoorbeeld voor alles waar geluid aan gekoppeld is. 

Wil je alles rustig nakijken alsof je er zelf bij was, bekijk .

Morgen meer MassiveMusic vanuit Cannes.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in