Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw fenomeen? Merken Marktplaats

Van serieuze merken zijn we gewend dat ze netjes gedeponeerd worden en daarmee bescherming hebben, zodat niet de eerste de beste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een creatieve ondernemer uit Den Haag, te weten Ad Sedubun, startte een opmerkelijk budgetrestaurant. Het concept van restaurant DILL is even simpel als briljant.
Zij wilden gaan werken met producten van supermarktdiscounter Lidl en richten zich met spotgoedkope maaktijden op een specifieke doelgroep.

Ad Sedubun werd geïnspireerd door de Zweedse tweesterren-kok Michael Wignall, die de wereld deed verbazen door in zijn restaurant in het geheim te werken met spullen van Lidl. Zijn restaurant werd een grote hit, óók toen gasten te horen kregen dat het om Lidl-producten ging. Sedubun wil de inkoopkosten in zijn restaurant laag houden door producten te gebruiken uit de weekaanbiedingen van Lidl. Daarnaast zet hij stagiaires en werklozen in als personeel. Een ontbijt in restaurant Dill kost 2,50, een lunch 3,50 en een diner 5 euro.

Om de connectie met LIDL te maken zonder daar problemen mee te krijgen gebruikte onze vriend de naam DILL. Dat in combinatie met het goedkope prijsimago van LIDL is een slim concept en een uitstekende reclamestunt welke dan ook veel PR opleverde. Door de publiciteit gedreven blijkt DILL nu al drie maanden volgeboekt te zijn.

Maar dan gebeurt het, LIDL is not amused en maakt het onze Haagse ondernemer erg lastig.Maar het Duitse concern staat inbreuk op het merk niet toe en Sedubun moest voor zijn inkopen net als iedere andere klant gewoon met een winkelwagen aansluiten in de kassa rij. Het is overigens nog maar de vraag of een dermate ander woordmerk DILL inbreuk is.

Sedubun is nu alsnog geswitcht naar Albert Heijn die hem graag opving met zijn recessieconcept.
Goed voor het imago van AH en een gemiste kans van LIDL die hiermee in de horeca had kunnen stappen.

DILL van Albert Heijn?
Dat is wat lastig uitleggen of wordt het dan AHAT? Albert Heijn aan Tafel.
De tijd zal het leren of het slimme concept gaat werken. In ieder geval lijkt er een marktplaats voor merken te ontstaan welke voor merkhouders een nieuwe (ongewenste) evolutie meebrengt.

Gaat dit dan tegelijk een nieuwe fase in merkmanagement inluiden?
We kennen al talloze look alike imitaties zoals bij Coca-Cola, niet het woordmerk maar wel de looks. 
En wat te denken van deze Chinese kopie van Starbucks.

 

Maar dat bestaande merken zelf gebruikt gaan worden om in een aangepaste merknaam te acteren is een nieuw fenomeen waar we ongetwijfeld nog vaker meer geconfronteerd gaan worden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in