Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdamse horeca krabbelt op, kleine retail ploetert verder

Onze hoofdstad scoort als toeristenstad, maar de MKB-winkelier blijft worstelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op het gebied van citymarketing beleefde Amsterdam een bijzonder levendig jaar en dat heeft z&;n vruchten af geworpen. 400 Jaar Grachten, tal van andere jubilea en de opening van belangrijke musea hebben bijgedragen aan het geschatte aantal van ruim 16 miljoen bezoekers. Het bezoek van musea en attracties liet een groei van meer dan 10 procent zien.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit de , een economische barometer die jaarlijks wordt opgesteld door Vereniging . Toch rijst direct de vraag of de positieve tendens die met zo&;n levendig jubileumjaar en de openingen van al die musea ook volgend jaar nog kan worden vastgehouden.

De toeristische sector is overigens wel de enige sector die groei laat zien. Want hoewel de Amsterdamse horeca goede tijden beleeft, is er over het algemeen nog bepaald geen reden tot jubelen, zo blijkt uit het rapport.

Vooral voor MKB-winkeliers blijven het moeilijke tijden. ‘Het aantal banen in de retail loopt terug. De buffers worden aangesproken, het vertrouwen slinkt,’ zo valt in de Amsterdam City Index te lezen. De omzet komt nog wel in de plus met een magere 1 %, maar gecorrigeerd door inflatie komt dat neer op -2%.

De Amsterdamse horeca lijkt op te krabbelen uit de crisis: Er wordt flink buiten de deur gegeten en gedronken en uitgegeven,’ aldus de Index. De horeca realiseert de grootste omzetgroei van alle sectoren en boekt een groei van 9%, gecorrigeerd voor inflatie 6%.

De Amsterdam City Index 2014 is een initiatief van de Vereniging Amsterdam City. De analyses kwamen mede tot stand dankzij achtergrondgesprekken met ondernemers, filiaalmanagers en directeuren van bedrijven in de binnenstad.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in