McDonalds's schakelt eetschuurbeeld gelijk


En een van de belangrijkste klanten van Publicis, McDonald's, heeft met hulp van dochter Arc Worldwide van de reclamegroep zijn beeld van alle tenten in de Verenigde Staten gelijkgeschakeld. De grote differentiatie in beelden is niet meer, zo schrijft Wall Street Journal (betaalde toegang)
Het gaat hier over de zogenaamde 'in-store marketing'. Aanpak daarvan was hard nodig volgens WSJ, want het was een chaos met de 13.700 eettenten van de keten in de Verenigde Staten: "Een McJumble van verschillende motieven".
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen van de belangrijkste marketingwapens van McDonald's, zo niet de belangrijkste, is voorspelbaarheid: je weet wat krijgt. Maar daar hoort ook bij, vonden de keten en haar reclamebureau, dat je weet wat je te zien krijgt. En anders dan in bijvoorbeeld Nederland, was dat in de VS niet het geval.
In het artikel komt Marlena Peleo-Lazar aan het woord. Zij is 'chief creative officer', een prachtige titel die we hier ook hoog nodig moeten invoeren bij bedrijven. Al is het wellicht een gotspe dat juist McDonald's deze titel voert, maar daarover kun je van mening verschillen.
Goed, deze creatieve directrice heeft een einde gemaakt aan de creatieve uitingen van de individuele eettenthouders. Dat was een heel werk. Anders dan in Europa is in de VS 85 procent van de McDonalds'en in handen van franchisenemers, zelfstandige uitbaters. Zo'n 50 reclamebureaus moeten worden ingeschakeld om mee te doen.
Maar met de strategie 'Simple Bold' voor de marketing in de filialen is uitstraling daarvan nu volgens McDonald's optimaal.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid