Overslaan en naar de inhoud gaan

Google gaat door advertentiefraude getroffen merken terugbetalen

Het techconcern kondigt een geautomatiseerd proces aan om klanten tegemoet te komen, ook in Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Google speelt daarmee in op de bezorgdheid bij adverteerders en bureaus over frauduleus online verkeer. Niet alleen moet advertentiefraude op het eigen platform DoubleClick Bid Manager worden geïdentificeerd en voorkomen, ook partners als AppNexus, Index Exchange en OpenX sluiten aan.

related partner content for mobile comes here

Payam Shodjai, directeur productmanagement, zegt in een blogpost dat Google in de komende maanden nieuwe infrastructuur gaat neerzetten, waarmee klanten automatisch worden terugbetaald als er sprake is van advertentiefraude. Er volgt maximaal dertig dagen na de maandelijkse facturering restitutie.

Het lijkt er ook op of Google zelf de klikfraude voor de klanten gaat detecteren. Shodaj schrijft: ‘Het is moeilijk om foute activiteit tegen te gaan als je niet weet hoe groot de impact was. Daarom investeren we in rapportagefuncties om partners meer inzicht te geven in wat onze systemen opsporen.’

Authorized Digital Sellers-standaard


In mei dit jaar kwamen IAB en Google in de Verenigde Staten met de Authorized Digital Sellers-standaard. Het is een tekstbestand (ads.txt) dat op de webserver van een adverteerder is geplaatst en de verkoop van frauduleuze inventaris moet voorkomen.

In mei dit jaar kwamen IAB en Google in de Verenigde Staten met de Authorized Digital Sellers-standaard. Het is een tekstbestand (ads.txt) dat op de webserver van een adverteerder is geplaatst en de verkoop van frauduleuze inventaris moet voorkomen.

Volgens woordvoerder Michiel Sallaets van Google Benelux gaat het ‘terugbetalingssysteem’ ook in Nederland gelden.

Digitale transparantie staat wereldwijd bovenaan de agenda, zeker sinds Procter & Gamble marketingbaas Marc Pritchard de digitale industrie begin dit jaar opriep zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in