Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterk herstel netto mediabestedingen: + 4%

Alleen print en radio blijven achter in eerste helft 2016
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste zes maanden van 2016 met 4% gegroeid tot € 1,86 miljard. In absolute bedragen betekende dat een toename van € 72 miljoen.

related partner content for mobile comes here

Aanjagers van de groei de groei waren internet, televisie, bioscoop en in iets mindere mate out of home. Print en radio zagen de advertentie-inkomsten. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 dat Nielsen binnenkort publiceert.

 

Opnieuw forse toename online advertising

Bedrijven besteedden in de eerste zes maanden van dit jaar bijna 12% meer aan online advertising dan een jaar eerder. Vooral de groei bij display - bijna 19% - is opvallend gezien alle verhalen over de mogelijk negatieve invloed van adblockers en de ANA-papers.

De mediabestedingen aan search namen met 5,6% toe, wat bijna een halvering was in vergelijking met voorgaande jaren.

Ook positieve cijfers voor televie, bioscoop en OOH

Televisie, nog altijd het grootste mediumtype, kende een sterk eerste halfjaar met een stijging van 5,7% van de advertentie-inkomsten. Opmerking daarbij is wel dat voor het eerst de bestedingen aan video-advertising aan het totaalcijfer zijn toegevoegd. Zonder deze bestedingen is er nog altijd sprake van een autonome groei van 1,7%.

Bioscoop, het kleinste mediumtype, noteerde grootste toename van de netto mediabestedingen: 24%. Het bioscoopbezoek daalde in de eerste helft van 2016 met 2% wel iets. De groei van de reclame-inkomsten bij out of home zette gestaag door, maar de 3% in het eerste halfjaar was minder uitbundig dan in de laatste drie halve jaren.

Print en radio in mineur

Heel anders was de ontwikkeling bij radio, waar de advertentie-inkomsten voor het vierde opeenvolgende halfjaar daalden: -2,3%. De sterke daling bij print zette ook in de eerste zes maanden van 2016 door.

De netto mediabestedingen aan dagbladen daalden met meer dan 12%. Dat was meer dan de afname over heel 2014 en 2015. Ook de huis-aan-huisbladen (bijna 12% in de mind) en publiekstijdschriften (een daling van iets minder dan 10%) hadden een moeizaam half jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in