Overslaan en naar de inhoud gaan

Stabiele snacks- en zoetwarenmarkt

2005 was een stabiel jaar voor de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorig jaar nam de Nederlandse snacks- en zoetwarenmarkt in volume af met 0,8 procent (2004: +2,6 procent). In totaal werd er 4.200 ton minder geconsumeerd.

related partner content for mobile comes here

In consumentenwaarde nam de markt af met 1,9 procent tot 2,873 miljard euro.

Oorzaken zijn onder andere:

  • 2005 telde een week minder dan 2004. Dit zorgde statistisch gezien voor een daling van ca. 1,9 procent.
  • In dat jaar waren geen sportevenementen zoals de EK-voetbal en Olympische Spelen in 2004; op jaarbasis kunnen deze evenementen voor een extra marktgroei zorgen van ongeveer 1 procentpunt.
  • Het prijsniveau van snacks en zoetwaren daalde gemiddeld met -1,1 procent. Deze daling is ondermeer toe te schrijven aan de prijzenslag die de supermarktbranche al sinds oktober 2003 in zijn greep houdt. De omzet van snacks en zoetwaren in de supermarkten daalde met -2,2 procent. Snacks en zoetwaren hebben een aandeel van ca. 8,5 procent in de totale bestedingen aan voedings- en genotmiddelen. In het supermarktkanaal is deze categorie met een omzet van bijna 2,2 miljard euro (in consumentenwaarde) goed voor een omzetaandeel van 8,3 procent. De totale supermarktomzet bedroeg in 2005 26,6 miljard euro (-1,4 procent, ACNielsen). De chocolademarkt daalde in consumentenwaarde met -1,0 procent terwijl de omzetontwikkeling van de suikerwerkmarkt in 2005 uitkwam op -1,3 procent. De markt voor biskwie/banket/snijkoek nam af met -1,5 procent. De snacksmarkt in waarde daalde markt met -4,0 procent. De oorzaak hiervan is ondermeer terug te voeren op prijsdalingen ten gevolge van de prijzenslag in de supermarkten. Een aantal segmenten in de snacks- en zoetwarenmarkt toonde in 2005 positieve groeicijfers (in waarde), zoals bijvoorbeeld keelverzorgers (+4,8 procent), snijkoek (+4,9 procent), koeken/koekjes (+4,5 procent).
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in