Overslaan en naar de inhoud gaan

Tien paradoxen in retail

Ondernemers in de detailhandel moeten nu al heel bewuste keuzes maken om in 2010 te kunnen overleven. Dat is de conclusie van de auteurs…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt één van de belangrijkste ontwikkelingen in de detailhandel, de branche-vervaging, juist kansen te bieden voor speciaalzaken. En ondanks het gebrek aan tijd bij de consumenten, geven zij aan behoefte te hebben aan retailconcepten waar ze langere tijd kunnen doorbrengen.

related partner content for mobile comes here

De tien paradoxen op een rijtje:

Branchevervaging biedt kansen voor specialisten

De branchevervaging is van alle tijden, zo wordt in het boek gesteld. Bovendien denkt de consument niet in termen van branches. Die wil producten kunnen kopen die bij elkaar passen, dus beddengoed én nachtkleding. Of kunnen kopen op een moment dat het hem of haar schikt. Bovendien heeft branchevervaging ook gezorgd voor de versnelde introductie van een aantal nieuwe productgroepen. Zo werden dvd-spelers populair doordat ze ook bij bouwmarkten verkrijgbaar waren. Diezelfde branchevervaging biedt volop ruimte voor specialisten. Consumenten zoeken ook weer het vertrouwen van de speciaalzaken met topproducten. Opmerkelijk is dat de consument dan vaak bereid is meer te betalen dan de detaillist durft te vragen.

Prijs relatief onbelangrijk

Hoewel de prijzenoorlog anders doet vermoeden, stellen de auteurs dat prijs relatief onbelangrijk is voor de consument. De consument is inmiddels, met name dankzij internet, goed op de hoogte van de prijzen en weet ook dat een lage prijs niet langer synoniem is voor lage kwaliteit. Dat betekent nog niet dat de consument altijd alleen maar naar de laagste prijs zoekt. De consument zoekt met name naar 'een goede deal met een goede prijs-kwaliteits-verhouding'. Er worden op verschillende koopmomenten verschillende afwegingen gemaakt. Zo kan een consument na het shoppen bij een discounter heel goed bij de broodjeszaak een luxe en duur broodje bestellen.

Groot en klein kunnen niet zonder elkaar

Steeds meer groeit het besef dat retailers niet tegen elkaar vechten, maar dat zij heel andere concurrenten hebben gekregen. Concurrentie in de vorm van bestedingen aan communicatie (mobiel bellen, internetten), maar ook bijvoorbeeld de energiekosten en kosten voor de zorg. De consument kan de euro maar een keer uitgeven. Bovendien betekent de opkomst van internetwinkels dat de 'stenen' winkels meer moeten investeren in sfeer, aantrekkelijkheid en persoonlijke aandacht. Juist om een prettige omgeving te creëren hechten grootwinkel-bedrijven weer meer waarde aan de kleine, zelfstandige winkel.

De consument wil alle kanten uit

Jongeren worden steeds vroeger volwassen. En de oudere jongeren van Koot en Bie: ze bestaan echt! Doelgroepen benaderen op leeftijd wordt voor retailers steeds lastiger. De consument is zo oud/jong als hij zich voelt.

Geen tijd is ook tijd

De consument van vandaag heeft meer tijd dan ooit tevoren, maar ook zoveel meer keuzes om die tijd te besteden. Dat maakt dat het oplossen van het tijdsprobleem van de consument van de belangrijkste operaties wordt van retailers.

Het winkelhart vecht met de periferie

Retailers lijken zich in een spagaat te bevinden. Het hart van de retailers ligt eigenlijk in het winkelcentrum, maar externe factoren als bereikbaarheid en parkeerbeleid maken de stap naar buiten aantrekkelijk.

Clicks en bricks gaan hand in hand

De opmars van internet brengt veel retailers in beweging. Een deel van hen richt mooie internetshops in om ook de on line consument te bedienen. Anderen doen dat juist niet. Zij gebruiken internet-technologie vooral om mensen naar de ‘stenen’ winkel te lokken. Want, zo vinden deze retailers: dáár moet het spel worden gespeeld.

Niet iedere bezoeker is een koper

Retailers doen veel inspanningen om mensen naar hun winkel te lokken. Maar wanneer mensen eenmaal binnen zijn, lijkt het alsof de klant wordt vergeten. Onduidelijke routings en onvoldoende gekwalificeerd personeel leiden er vaak toe dat klanten toch afhaken. Het laten stijgen van het bonbedrag en de conversie zijn dé uitdagingen van vandaag en van 2010.

Internet heeft de huis-aan-huisfolder nog niet verdrongen

Het televisieaanbod versnippert. Dagbladen zien hun oplagen dalen. De huis-aan-huisfolder is daarom populairder dan ooit. Toch wedden steeds meer retailers op internetmarketing: van krantgericht naar klantgericht.

Regelgeving smoort kansen

Winkelketens lijken alsmaar groter te worden. Maar gek genoeg zijn er juist nu meer kansen dan ooit voor zelfstandige ondernemers. Mits de regelgeving goed wordt geregeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in