Overslaan en naar de inhoud gaan

Slogans kunnen toch een merk zijn

Dat heeft het Europese Hof van Justitie deze week beslist in de zaak over de slogan VORSPRUNG DURCH TECHNIK, een pay-off van Audi.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft het Europese Hof van Justitie deze week in de zaak over de slogan VORSPRUNG DURCH TECHNIK, een pay-off van .

related partner content for mobile comes here

Zulke slogans werden steeds als merk geweigerd, omdat het publiek er geen merk in zou zien: leuke aanprijzing, maar niet iets om aan te zien van welke onderneming het product is. Het Hof van Justitie maakt korte metten met dit beleid van het (op europees niveau) en het : zulke slagzinnen kunnen een objectieve, eenvoudige boodschap weergeven. Dan kunnen ze ook voldoende 'onderscheidend vermogen' hebben. Het Hof denkt vooral aan slagzinnen die "niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, een zekere uitleggingsinspanning vragen of bij het relevante publiek een denkproces in gang zetten.“

Slogans kunnen dus gewoon een merk zijn, als er maar een woordspeling in zit of als de slagzin fantasievol en onverwacht kan worden opgevat. Het is daarmee niet meer de enige manier om een slogan te beschermen. Belangrijk voor de reclamesector en voor alle ondernemingen die 'hun' slogan willen monopoliseren!

Wel blijft het verstandig om vóór het in gebruik nemen van een slagzin een (spoed) slagzinnenonderzoek te doen in het GVR slagzinnenregister. En om de slagzin daarna (ook) in het slagzinnenregister te registreren. Bij de vraag of een andere onderneming ook een dergelijke slagzin mag gebruiken weegt de Nederlandse rechter immers mee of zo’n GVR-slagzinonderzoek en GVR-slagzinnenregistratie is verricht.

Klik voor het interview met in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in