Slogans kunnen toch een merk zijn
Dat heeft het Europese Hof van Justitie deze week beslist in de zaak over de slogan VORSPRUNG DURCH TECHNIK, een pay-off van Audi.
Zulke slogans werden steeds als merk geweigerd, omdat het publiek er geen merk in zou zien: leuke aanprijzing, maar niet iets om aan te zien van welke onderneming het product is. Het Hof van Justitie maakt korte metten met dit beleid van het OHIM (op europees niveau) en het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom: zulke slagzinnen kunnen een objectieve, eenvoudige boodschap weergeven. Dan kunnen ze ook voldoende 'onderscheidend vermogen' hebben. Het Hof denkt vooral aan slagzinnen die "niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, een zekere uitleggingsinspanning vragen of bij het relevante publiek een denkproces in gang zetten.“
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaSlogans kunnen dus gewoon een merk zijn, als er maar een woordspeling in zit of als de slagzin fantasievol en onverwacht kan worden opgevat. Het slagzinnenregister is daarmee niet meer de enige manier om een slogan te beschermen. Belangrijk voor de reclamesector en voor alle ondernemingen die 'hun' slogan willen monopoliseren!
Wel blijft het verstandig om vóór het in gebruik nemen van een slagzin een (spoed) slagzinnenonderzoek te doen in het GVR slagzinnenregister. En om de slagzin daarna (ook) in het slagzinnenregister te registreren. Bij de vraag of een andere onderneming ook een dergelijke slagzin mag gebruiken weegt de Nederlandse rechter immers mee of zo’n GVR-slagzinonderzoek en GVR-slagzinnenregistratie is verricht.
Klik hier voor het interview met Ebba Hoogenraad in Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid