Overslaan en naar de inhoud gaan

Edelman Trust Barometer: Nederlands vertrouwen in banken gedaald met 25 procent

Ondanks de recessie groeit wereldwijd het vertrouwen in het bedrijfsleven (in Nederland van 60 pct in 2009 naar 75 pct in 2010) al…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Edelman voerde dit onderzoek naar vertrouwen in overheden, bedrijfsleven, media, NGOs en religieuze instellingen voor het tiende jaar uit onder onder ruim 4800 opinieleiders, waaronder ook Nederland.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederland nog maar weinig vertrouwen heeft in banken. Binnen de Europese Unie laat Nederland met een daling van 25% over de afgelopen drie jaar de grootste krimp in vertrouwen in banken zien.

Opvallend is dat voor het eerst is te zien dat transparantie (71%) de belangrijkste graadmeter is voor de reputatie van een bedrijf, gevolgd door eerlijke en open communicatie (64%). In voorgaande jaren werd de kwaliteit van producten altijd beschouwd als belangrijkste graadmeter voor de reputatie. Dit staat nu op de derde plaats met 63%

Het vertrouwen in traditionele media (TV, radio, kranten) blijft verder dalen. Wereldwijd blijven rapporten van business analisten de meest vertrouwde bron van informatie. De geloofwaardigheid van kranten, radio en TV daalt met respectievelijk - 21%, - 18% en -13%.

De technologiesector blijft veruit de meest vertrouwde bedrijfssector. Maar liefst 91% van de Nederlandse ondervraagden ziet technologie als de meest vertrouwde sector.

Bekijk het rapport:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in