Marketing voor ondernemers (7): meer succes met je website


Deze week in een aantal afleveringen een compilatie van het live verslag dat ik op Twitter maakte van diverse lezingen op het Interactive Media and Marketing Event (IMME).
In de vorige aflevering kwam mobiele marketing aan de orde. In deze aflevering tips om je website succesvoller te maken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn deze aflevering: 4 maal zoveel conversie op je website: hoe doe je dat?
Spreker: Ronald Verschueren, Directeur NetMarketing Usability Experts
Verschueren gaat tijdens zijn presentatie in op manieren om je website succesvoller te maken. Hoe verhoog je de conversie? Met andere woorden: hoe zorg je dat mensen op jouw website tot de door jou gewenste actie overgaan? Wil je dat mensen een bestelling plaatsen via je website, of op een andere gewenste manier tot actie overgaan, dan moet je de behoeften én het gedrag van de gebruiker centraal stellen. Het draait niet om internet, het draait om mensen.
Staar je niet blind op statistiek
In de praktijk wordt er te weinig aandacht besteed aan het online gedrag van mensen. Iedere klik wordt geanalyseerd met uitgebreide statistieken, maar deze cijfers geven je geen werkelijk inzicht in de verborgen redenen voor het gedrag van bezoekers op je site. Staar je dus niet blind op je statistieken, maar test dit gedrag door gebruikers te observeren en vragen te stellen. Schakel je klanten (of desnoods je familie of je buurman) in en kijk toe terwijl ze, ongeholpen door jou, informatie opzoeken op je website. Hoe eenvoudig is het voor hen om de informatie te vinden die zij zoeken?
Psychologie en sociologie zijn hierbij belangrijker dan het klikgedrag op zich. Google analytics geeft onvoldoende verklaring voor dit gedrag.
Succesfactoren
Een bruikbare site verkrijg je door de ingrediënten:
- merk
- gebruiksvriendelijkheid
- overtuiging
- emotie
- vertrouwen.
Inzicht
Websites als weekendjeweg.nl zijn gebouwd vanuit de filosofie dat mensen in een kwartiertje tijd een keuze willen maken en hun weekendje boeken. De website is daarom zo ingericht, dat mensen zo snel mogelijk van oriëntatie naar boeking worden geleid. In werkelijkheid doen mensen er echter niet 10 minuten maar 7 dagen over om te beslissen. Hier kom je niet door analytics achter. Dit soort inzichten verkrijg je door met je klanten in gesprek te gaan. Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek, om je klant werkelijk te begrijpen.
Reactie op Twitter:
Jruis (Manager Marketing & New Media Bookit/Weekendjeweg.nl) : We hopen nog wel stukje beleving aan toe te voegen hoor. Maar klopt zeker: makkelijk & snel reserveren.
Eline: Zo, jij bent alert! Heel goed. Ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van weekendjeweg, ik ga je volgen.
Eerst onderzoek
Doe onderzoek voordat je een site bouwt. Veelal vindt het onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid en andere factoren pas plaats wanneer de site al ontworpen is. En gaat men bij het ontwerp van de website uit van aannames. Bega die fout niet. Ga niet af op wat je dénkt dat de klant wil, maar vraag het hem, en ontwerp dan pas je website. Laat gebruikers ook de website van de concurrentie testen, kijk wat ze doen en luister naar het 'waarom'.
Emotie
Emoties worden in de markt steeds meer onderzocht, emotie is een van de dingen die jou onderscheiden van je concurrent. Het draait niet alleen om een gebruiksvriendelijke site; je website kan de emotie van de gebruiker negatief of juist positief beïnvloeden.
Reactie op Twitter van willrobben : ... dus authenticiteit tonen op Twitter heeft een toenemende waarde.
In de volgende aflevering:
De dood of de gladiolen in digitale marketing
Tot nu toe verschrenen afleveringen in deze serie
- Marketing voor ondernemers (deel 1)
- Marketing voor ondernemers (2): interview met Karen Romme
- Marketing voor ondernemers (3): Twitterverslag Onebizznessday
- Marketing voor ondernemers (4): vervolg verslag Onebizznessday
- Marketing voor ondernemers (5): Bedrijfslogo en huisstijl
- Marketing voor ondernemers (6): over mobile marketing
- Marketing voor ondernemers (7): meer succes met je website
- Marketing voor ondernemers (8): spreek de taal van je klant!
- Marketing voor ondernemers (9): zin en onzin van sociale media
Over de auteur
Eline Walda adviseert ondernemers bij strategische marketingvraagstukken. Tot haar klantenkring behoren zowel mkb-bedrijven als grote A-merken. Haar belangrijkste adviezen staan in haar boek "Marketing voor ondernemers - in 10 stappen naar een succesvolle marketingstrategie".
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid