De opkomst van het Splinternet
Het Web zoals we dat tot nu toe kennen heeft haar succes te danken aan haar compatibiliteit. Via elke willekeurige browser, computer of verbinding zie je in grote lijnen hetzelfde beeld. (kleine verschillen daargelaten). Door de komst van nieuwe devices zoals de iPhones, Androids, Kindles, e-readers, tablets etc. komt daar verandering in. Apps voor de iPhone werken niet op een Android toestel etc. Daarnaast verdwijnt er steeds meer interessante content achter een password zoals bijvoorbeeld op de Facebook en Hyves. Dus niet alleen werken de applicaties niet op andere platformen maar kan ook steeds vaker Google de informatie niet meer indexeren en dus vindbaar maken.
Het Web is dus niet meer één systeem waarin alles gestandaardiseerd en connected is, maar een versplinterd naar een verzameling van gecontroleerde platformen (door onder andere Apple en Facebook) met ieder zijn eigen netwerk, beeldscherm- en advertentieformaten, technologie en regeltjes. En wat wordt de positie van Google als ze door deze versplintering niet meer alles in beeld kunnen brengen?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaMaar niet alleen de technische kant veranderd. Ook vanuit het communicatie oogpunt zal dit leiden tot veranderingen. We bereiken de doelgroep niet meer via een verzameling van websites via de pc om deze vervolgens via een cookie te volgen en zo het hele proces te kunnen meten van eerste impressie tot en met een eventuele conversie. Maar richten we ons op specifieke device-gebruikers of geregistreerde leden op basis van een specifiek profiel. We baseren de boodschap dan ook niet meer op basis van onpersoonlijk cookies maar op profielen en zijn zo beter in staat om de boodschap meer relevantie te geven en relaties echt te onderhouden. Het zou in dat licht interessant zijn als Forrester bij een volgende update van haar social technographics een uitsplitsing zou maken naar platform/device gebruik. Is er een verschil tussen de “conversationalist” die meestal vanaf zijn iPhone een tweet stuurt of iemand die dat vanaf zijn pc doet.
Deze ontwikkeling heeft als belangrijkste consequentie dat er goed moet worden nagedacht over de keuze van de devices en/of platformen. Waar investeer je wel in en waar niet. Investeringen in het ene platform zijn immers niet altijd eenvoudig over te zetten naar een ander platform. En opgebouwde relaties kun je ook niet opeens verbreken om ze ergens anders weer vanaf de grond op te bouwen.
Een goede ontwikkeling die er voor zorgt dat er weer wordt nagedacht over wat we aan wie gaan vertellen. En niet zomaar alles over iedereen heen storten omdat het nu eenmaal zo makkelijk is om een netwerk van websites in te kopen met een aantal standaardformaten.
Hopelijk duurt deze periode lang genoeg om iedereen er van te doordringen dat gewenste boodschappen meer effectief zijn en dat je je merk niet achter het behang (dat veel media zijn) moet plakken. Uiteindelijk komt er immers weer een situatie dat we geen apps meer downloaden voor een specifieke device maar dat het mobiele internet zodanig ontwikkeld is dat ook apps weer browserbased zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid