Overslaan en naar de inhoud gaan

Nestle’s social media fail

Vorige week opende Greenpeace de aanval op Nestle, omdat het voor zijn Kitkat-repen palmolie kocht van een omstreden bedrijf. Ondertussen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week opende de aanval op Nestle, omdat het voor zijn Kitkat-repen palmolie kocht van een omstreden bedrijf. Ondertussen zijn we een week verder, en is de situatie voor Nestle alleen maar erger geworden. Maar dat heeft het bedrijf helemaal aan zichzelf te danken...

related partner content for mobile comes here

Het Borneose regenwoud wordt gekapt voor palmolie-plantages, onder andere van het bedrijf Sinar Mas. Nestle kocht palm-olie van dit bedrijf. Greenpeace hield Nestle daarom mede-verantwoordelijk voor het verwoesten van de leefomgeving van de orang-oetan. De milieu-organisatie zond een uit waarin iemand een orang-oetan vinger eet ipv KitKat...

Wat deed Nestle?
De fabrikant liet ten eerste vrijwel direct de van Youtube verwijderen vanwege ‘schendingen van copyright’. Als je 1 ding niet moet doen in social media... Natuurlijk was de video even later te zien op , en kwam de video via omwegen weer op Youtube. De originele video staat er inmiddels ook weer op.

Daarna probeerde de pr-afdeling de boel te redden door te verklaren dat Nestle over was gegaan op duurzame palmolie en het contact met het palmoliebedrijf had verbroken. Maar dat werd niet meer zo geloofd, bovendien kwam Greenpeace het weerwoord dat Nestle via tussenpersonen nog steeds indirect afneemt van Sinar Mas. Bovendien oefent het bedrijf geen druk uit op de palmolieproducent, zoals Unilever en Kraft dat wel doen.

Greenpeace ging ondertussen een stap verder met een social media-offensief, door consumenten te vragen producten te boycotten, de video te delen en hun avatars op social networks aan te passen aan het campagnebeeld van de Nestle Killer.

Dat werkte. De werd overspoeld met negatieve commentaren en de speciale Nestle Killer-avatars... Nestle maakte vervolgens weer een fout door hier meteen en te persoonlijk en te emotioneel op in te gaan, en door killer-avatars te verwijderen (waar ze overigens snel van terug kwamen). Hieronder een deel van het gesprek:

Ondertussen telt de Nestle facebook-pagina meer dan 94.000 ‘fans’.

De rel was onderwerp van gesprek op , begin deze week gehouden in Parijs. Social mediamanagers van grote merken als Coca Cola, General Motors en WalMart waren het er over eens: beter was geweest als Nestle even een heel kleine adempauze had ingelast, om te kijken waar het allemaal heen zou gaan.
Je kunt niet als merk onvoorbereid ‘de conversatie aangaan’ met een meute gewapend met hooivorken. Nestle had ook niet als merk moeten optreden. Een naam en een gezicht erbij was beter geweest, een responsepagina met alle feiten en persoonlijk commentaar van de grote bazen, nog beter.

Er zat toevallig een werknemer van Nestle in de zaal, die zo aardig was naar het podium te komen om zijn commentaar te geven. Gelukkig had ik mijn camera aanstaan:

Weer eens wordt duidelijk dat een bedrijf niet meer de eigenaar is van een merk. En, als het zo makkelijk wordt om heel veel consumenten aan te sporen actie te ondernemen tegen een overtreder, dan zullen bedrijven nog eerlijker en duurzamer moeten worden dan ze nu misschien al zijn.
Lees ook het en dat van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in