Duracell is een statussymbool


Sterker nog: Duracell is zo’n sterk merk, dat het door consumenten als een statussymbool wordt gebruikt.
Om dit te verklaren moeten we kijken naar onze hersenen. Ons brein is gebouwd aan de hand van evolutionaire processen. Dat houdt in dat ons brein dingen doet die ons (in het verleden) een evolutionair voordeel (zou) bieden. Van deze processen zijn wij ons vaak niet bewust. Zo laten vrouwen tijdens hun eisprong meer lichaamsnaakt zien, en dragen ze meer sieraden. Waarschijnlijk is dat niet met voorbedachte rade: dat vrouwen dit doen tijdens hun eisprong gebeurt automatisch en onbewust.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok ons merkgedrag kan, tot op een zekere hoogte, worden verklaard met behulp van de evolutie theorie. Zo kunnen we het succes van luxe producten verklaren met de behoefte om sociale status te verwerven. Maar uit een recent onderzoek blijkt dat zelfs Duracell ons aanzien geeft. Consumenten grijpen namelijk eerder naar de Duracell batterijen dan naar een goedkoop merk als er iemand anders naast hen in de supermarkt staat. Als er niemand in de supermarkt is, die de aankoop kan aanschouwen, ligt de voorkeur bij het goedkope huismerk. Bij navraag waren de consumenten zich van de motivatie om het merk als een statussymbool te gebruiken niet bewust.
Dat we auto’s als statussymbolen gebruiken wordt inmiddels door vele consumenten erkend. Maar dat zelfs een low interest product als een batterij als communicatiemiddel wordt gebruikt is opmerkelijk. Duracell is zo’n sterk merk, dat het iets is om trots op te zijn, om te laten zien aan anderen. Voor Duracell, en voor alle andere sterke merken, is het alleen nog zaak om het product aan te bieden op plekken waar de consument mensen om zich heen heeft. Ons evolutionair brein doet de rest.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid