Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander gebruikt smartphone-onderdelen niet

In Nederland werden in 2010 meer dan twee miljoen smartphones verkocht. Voor 70 procent van die smartphone-bezitters waren de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek van blijkt dat maar liefst 55 procent van de functionaliteiten niet gebruikt wordt. Waarschijnlijk weten de meeste smartphone-eigenaren gewoon niet hoe het moet, aldus The Phone House. En het is natuurlijk ook een lastig en tijdrovend karweitje.

related partner content for mobile comes here

The Phone House deed dit onderzoek natuurlijk niet zomaar: het onderzoek komt met de aankondiging dat klanten voortaan hun smartphone kunnen laten installeren en hun gegevens laten overzetten door medewerkers van deze winkel. Maar de bevindingen uit het onderzoek zijn best leuk, ook omdat de regionale verschillen zijn onderzocht.

Van het instellen en overzetten van gegevens (vanaf de oude telefoon) blijkt MMS’jes overzetten de meest lastige klus, 36 procent van de respondenten geeft aan dit niet te kunnen. Ook sms’jes overzetten (24 procent), muziek overzetten (18 procent), Apps downloaden (15 procent) en foto’s overzetten (14 procent) blijken pittig voor Nederlandse smartphone-bezitters.

16 procent van de vrouwen blijkt het instellen van de smartphone aan hun partner over te laten. En er zijn regionale verschillen: Drentenaren laten het instellen meer dan gemiddeld over aan een werknemer van de telecomzaak (27 procent), aan de kinderen of aan de partner over (beide 9 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat naarmate de leeftijd vordert het instellen van de smartphone steeds vaker wordt overgelaten aan de kinderen. Dat lijkt logisch volgens The Phone House, want de jongeren (16-24 jaar) die deelnamen aan het onderzoek gaven aan met bijna geen een instelling moeite te hebben.

Handleiding wordt niet gelezen

Ook leest niet iedereen de handleiding even grondig. Bijna de helft van de respondenten (49 procent) leest de handleiding maar gedeeltelijk en meer dan een vijfde leest de handleiding helemaal niet.

Of de handleiding nu wel of niet gelezen wordt, het installeren van de smartphone kost de meeste mensen 15 tot 30 minuten (33 procent). Iets minder dan een derde doet er een half uur tot een uur over en bijna een vijfde doet er langer dan een uur over.
Vrouwen vallen vaker in de laatste categorie. 23 procent van hen doet langer dan een uur over het instellen van de smartphone.

Smartphone vervangt wekker

Afgelopen week versliepen iPhone-bezitters zich massaal door een bug in de wekkerfunctie van hun telefoon. Niet zo vreemd, aangezien meer dan een kwart van de smartphone-bezitters aangeeft dat de wekkerfunctie op hun telefoon de reguliere wekker totaal vervangt. Ook de papieren agenda is voor 27 procent van de respondenten verleden tijd. Daarnaast worden tegenwoordig ook de vaste telefoon (28 procent), mp3-speler (23 procent) en navigatiesysteem (12 procent) volledig vervangen door de smartphone.

Smartphone voor de looks

Vrouwen blijken followers wanneer het gaat om het aanschaffen van een smartphone. Meer dan een kwart van hen heeft in de eerste helft van 2010 een smartphone aangeschaft terwijl een kwart van de mannen aangeeft al langer dan twee jaar een smartphone te bezitten. De reden voor aanschaf is tussen mannen en vrouwen ook iets verschillend. Vrouwen hebben de smartphone, naast de functionaliteiten (67 procent), met name voor de looks aangeschaft (31 procent). Een kwart van de mannen geeft daarentegen aan de telefoon voor studie of werk te hebben aangeschaft.

Inwoners van provincie Zeeland (14 procent) schaffen de telefoon overigens in eerste instantie aan voor hun partner maar pikken deze daarna zelf in. Groningers voelen de druk van de omgeving het meest. 11 procent van hen geeft aan een smarthone te hebben gekocht ‘omdat mensen in mijn omgeving er een hebben’.

Overige resultaten

• Samsung smartphones zijn bij zowel vrouwen als mannen populair (25 procent om 21 procent). Daarnaast zijn vrouwen meer fan van de iPhone (21 procent) terwijl mannen vaker een HTC smartphone bezitten (19 procent).
• iPhone bezitters gebruiken de capaciteit van hun telefoon bovengemiddeld. Zij gebruiken 56 procent van de functionaliteiten (tegenover 45 procent gemiddeld). Ook maken zij veel meer gebruik van de internetfunctie; maar liefst 329 minuten per week (tegenover 180 minuten gemiddeld) Daarnaast bellen zij ook bovengemiddeld, 217 minuten per week tegenover 147 minuten gemiddeld.
• Bijna een kwart van de smartphone-bezitters is extra voorzichtig met de nieuwe telefoon. Zij halen het beschermplastic pas van de telefoon af wanneer het er vanzelf afvalt. De helft van de respondenten is minder voorzichtig. Zij halen het plastic er meteen af.

De meest populaire apps onder Nederlandse smartphonebezitters zijn opeenvolgend: Buienradar, Facebook, Nu.nl, Hyves en WhatsApp.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain, onder 511 Nederlanders van 16 jaar en ouder die in het bezit zijn van een smartphone.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in