Buzzword: conversational marketing


Begin jaren negentig dachten sommigen dat een mobiele telefoon voor de massa niet interessant is. De enige doelgroepen waarvoor zo’n toestel interessant zou kunnen zijn waren internationale zakenreizigers en wellicht de penoze. Hoe ver kun je er naast zitten?
Nu zeggen we dat we bij ‘disruptive technology’ eigenlijk überhaupt geen voorspellingen kunnen doen. Mensen kunnen zich er niets bij voorstellen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSValt de enorme groei van social media ook in deze categorie? Een paar jaar geleden zeker wel, maar nu niet meer. Iedere marketeer praat er over, doet er iets mee of is van plan dat op korte termijn te gaan doen. Het lijkt alsof heel Nederland twittert, e-mail niet meer gebruikt wordt en merkpresence in social media voor elk bedrijf essentieel is.
Ik dacht zelf tot voor kort altijd dat Nederlanders best heel actief waren in social media. Ik kon weliswaar niet zo goed meepraten over Facebook, maar ja, heel Nederland was voor je gevoel enorm actief op Hyves. Nou, dat valt wel mee.
Het gebruik van social media – en dan vooral de frequentie van gebruik - is in Nederland minder ver ontwikkeld dan in veel ons omringende landen, met Groot-Brittannië als absolute uitschieter naar boven. Dit blijkt uit TNS Digital Life, een van de grootste onderzoeken ooit naar het online gedrag van consumenten in 46 landen.
Hoe dat komt? U mag het zeggen. We weten wel dat aan de andere kant van het kanaal sowieso meer functionaliteiten op de mobiele telefoon frequenter worden gebruikt. Dat is al jaren zo.
En ja, tieners in Nederland zijn enorm actief. Maar daarna valt er een behoorlijk gat.
Heeft Hyves de groei bij de twintigplusgeneratie juist tegengehouden, vraag je je bijna af?
Moet ik dan eerst de kat uit de boom kijken als het gaat om het inzetten van social media? Zeker niet. Nederland blijft nu nog achter, maar de inhaalslag is aan de gang. De boost die mobiele toepassingen gaan brengen, is naar verwachting enorm. Waren Nederlanders nooit van die voorlopers met smartphones, inmiddels gaat een groot deel van de massa in Nederland ook al voor een slim apparaat. En hiermee kun je ook steeds gemakkelijker toegang krijgen tot je sociale netwerk.
Wel is het belangrijk na te denken over de manier waarop je social media inzet. Ga na wie en wat je wilt bereiken. Communiceren met de doelgroep ligt voor de hand, maar dan niet zoals dat wordt gedaan in de oude media: adverteren. Simpelweg eenrichtingsverkeer adverteren binnen social media roept bij veel gebruikers irritatie op. Het blijkt dat Nederlanders zich meer ergeren aan reclame binnen social media dan mensen in andere landen.
Het vergt daarom meer inspanning om Nederlanders binnen social media te bereiken. Een strategie die wel resultaat oplevert, is om daadwerkelijk een gesprek te voeren met je doelgroep en te stimuleren dat er over je wordt gesproken (electronic word of mouth). Buzzword: conversational marketing.
Hoe doe je dat dan? Post bijvoorbeeld een viral video die mensen met elkaar kunnen delen en waar mensen het over gaan hebben. Breng een fun of - soms nog beter - educatief èn fun element in. Of start een blog waarop de doelgroep kan reageren. Zorg er dan wel voor dat je luistert naar de reacties en daar ook wat mee doet. Straten met eenrichtingsverkeer lopen in social-medialand dood!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid