Overslaan en naar de inhoud gaan

Laat Lousewies niet in d’r hempie staan…

Lousewies gaat me boven Oranje.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ja, de lijsttrekkerscampagne binnen D66 volg ik met veel meer spanning dan het WK.

related partner content for mobile comes here

Voor communicatieadviseurs is het, vind ik, het verloop van de interne partijstrijd tussen Van der Laan en Pechtold veel spannender, veel instructiever en veel verstrekkender dan wat zich op Duitse bodem afspeelt.

Die lijsttrekkersverkiezingen zijn voor Nederland betrekkelijk nieuwe verschijnselen. Overgewaaid uit de Verenigde Staten, ontwikkelen ze zich - net als primairies en andere voorverkiezingen - in hoog tempo tot politieke hanengevechten, bedoeld om kiezers meer te interesseren voor de politiek.

Eigenlijk zijn het niets anders dan oefeningen in communicatie: hoe bereik ik mijn doelgroep, hoe bind ik kiezers aan me, hoe krijg ik mijn boodschap over de Bühne? Dat maakt dat spektakel voor mensen uit het communicatievak zo extra boeiend. Er wordt, eerst bij de VVD, daarna bij D66, niets minder dan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenisboekjes over politieke communicatie geschreven.

En wat opvalt, is dat die lijsttrekkerscampagnes zich ontwikkelen tot oefenpartijtjes voor politici-met-ambitie, tot ‘media events’ om uit te vinden wat goed ligt bij kiezers en vooral om te testen wie het goed doet onder de schijnwerpers van de publiciteit.
Maar wat me het meest interesseert is wanneer kiezers doorkrijgen wanneer het niet meer dan toneelstukjes in het theater van staat zijn.

Of is iedereen echt te druk met Oranje?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in