Overslaan en naar de inhoud gaan

Is Cyberspace het nieuwe Hiernamaals?

Net terug van een weekje Griekenland, sentimental journey langs de klassieke heiligdommen. In Olympia struikelden wij over een mooi gelegen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat voor mij als een zerk boven water staat, is dat we aan de vooravond staan van een megatrend: de combinatie van cyberspace en het Hiernamaals. De eerste tekenen vinden we al aan de wand.

related partner content for mobile comes here

Allereerst Japan, dat natuurlijk weer voorop loopt. Meerdere molblogposten zijn al gewijd aan Japans snelle adoptie van QR-codes, streepjescodes waarop je met je telefooncameraatje kunt klikken om direct te worden verbonden met contactgegevens, een website, of een promotioneel aanbod (bijvoorbeeld , , en ).

In het verlengde daarvan hebben de altijd vernuftige Japanners nu een nieuwe toepassing bedacht: . De code prijkt op de grafsteen, en de bezoeker die er met zijn telefooncamera op klikt, krijgt middels foto's of een videoclip een directe terugblik op het voorbije leven. Zo blijven we straks in eeuwig contact met onze voorouders.

In Amerika, dat waanzinnig achterloopt op alles wat mobiel is, houdt men er een andere interpretatie op na. Internet-startup biedt ons de mogelijkheid van een grafzerk in Cyberspace. Voor een luttele 50 dollar, ofwel 35 Eurootjes bij de huidige koers, koop je een Facebook-achtige profielpagina voor de dierbare overledene, die Cherished Lives vervolgens voor een jaarlijks tarief van 6 dollar onderhoudt. Goedkoper dan grafzerkonderhoud, dezer dagen. Of een nuttige toevoeging voor crematies.

Eén bijzonder nuttige toepassing heb ik nog niet gezien. De toenemende noodzaak daarvan werd me duidelijk toen ik recentelijk inlogde op Plaxo Pulse, het onderdeel van Plaxo waar relaties verondersteld worden wat minder oppervlakkig te zijn. Plaxo vestigde mijn aandacht op een paar Plaxo-contacten die ook op Pulse zaten, maar nog niet tot mijn kring van Pulse-initimi waren toegetreden. Klik hier om ze een uitnodiging te sturen! Een van de suggesties betrof een goede vriend van mij, die helaas een kleine twee jaar geleden is overleden.

Onze levens raken in toenemende mate vervlochten met het Internet. Facebook, Plaxo, blogs, fora, email-lijsten, verlanglijstjes op Amazon, the list is endless. Als leden van de internetgeneratie komen te overlijden, is een rouwkaart-mailing bij lange na niet meer relevant. En nu , wordt dat probleem snel acuut. Waar blijft de startup die daarvoor een oplossing biedt?

Ik zie het al voor me: als onderdeel van het begrafenispakket bieden wij een robot die het Internet afstruint op zoek naar accounts van de overledene. En als U inlogt vanaf zijn of haar computer, gaan we ook nog alle cookies na. De betrokken websites krijgen een net mailtje dat de aandacht vestigt op het overlijden van de gebruiker.

Een pleidooi wil ik daarbij wel maken. Blogs van overledenen moeten blijven staan. Is er een mooier grafmonument?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in