Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken EK-shirt: to guerrilla or not to guerrilla

Het Heineken EK-shirt is niet bedoeld als guerrilla of ambush. Zeggen ze bij Heineken. Daarom hebben ze bij de brouwer niet onderzocht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over ambush hoef je ze bij Heineken niks te leren. Oranjehoed (2000), Luidsprekerhoed (2004), Jagershoed (2006). Daarna was het lolletje er bij media en supporters wel zo’n beetje af. Vooral ook omdat hun Trompet (2008) en Pletterpet (2010) niet bepaald schoten in het doel waren. Altijd ook maar weer hoofddeksels, enkel om aan te tonen dat Heineken hoofdsponsor van de KNVB is, hmmm, dat gingen ze bij het Ministerie van Bier in Zoeterwoude voortaan dan ook anders doen, kreeg ik begin dit jaar al te horen. Vooral vast ook omdat ze bij hun bierbrouwende collega’s uit het Brabantse Lieshout wel knalden in media met een Leeuwenhose en daarna dat wereldberoemde jurkje.

related partner content for mobile comes here

Daarom kwamen ze bij Heineken evenzo met een kledingstuk, een shirt. En hoe nadrukkelijker Heineken-woordvoerder Maurice Ouderland zegt dat het bij dit premium niet gaat om een guerrilla- of ambushactie, “noch zijn we van plan met een team in Heineken EK-shirts naar het EK toe te gaan”, hoe meer mijn interne satelietjes gaan tintelen. Vooral als die woorden uit de mond komen van Heineken dat voorheen bij elk EK en WK wel een stoute hoed of pet opzette.

Bij de UEFA staan ze na al die Hollandse hoedjes en petten, hosen en jurkjes sowieso evenwel op scherp. Die gadgets en premiums kwamen absoluut de voetbalstadions al rap niet meer in. Over hoe het afliep van de Bavaria Babes, nou ja, lees het nog maar eens na. Dat terwijl de Bavaria Babes enkel een minilogo van het biermerk droegen, waar het Heineken-brand fier op de borst van het EK-shirt staat.

Dan kan je als Heineken wel officieel schrijven en officieus zeggen dat het mensen “hun eigen verantwoording is” wanneer ze in dat Heineken EK-shirt een voetbalstadion in Polen of Oekraïne willen betreden om Oranje aan te moedigen, “en dat we daarvan niet de juridische consequenties hebben onderzocht”, maar dat is voor onwetende Oranje-fans wellicht vragen om moeilijkheden. Diezelfde fans ontmoedigen de EK-shirts te dragen, doet Heineken niet.

Niet onverstandig misschien. Immers: de UEFA heeft speciaal voor Euro2012 ‘on-site’ rights protection teams in het leven geroepen die nauw samenwerken met locale autoriteiten om ambush in en rond de voetbalstadions, en in ‘key areas of the host cities’ gedurende wedstrijddagen tegen te gaan. ‘Clothing considered to bear obvious advertising or any racist or religious messages can be confiscated and access to the stadium can be refused. Organised groups for the purpose of ambush marketing will be stopped and inappropriate clothing removed or entry refused.’ Of die protection teams in Charkov, gepantserde jongens gerecruteerd uit de krochten van desolate kolchozen, het verschil kennen tussen een olijk dispuut of het zevende elftal van Swift Boys gehuld in een Heineken EK-shirt of een speciaal daartoe ingevlogen ambush team, ja, dat valt te betwijfelen. Vooral ook omdat voetbalorganisaties vaak ter plekke hun wetgeving maken.

Wordt leuk straks als een jaarclubje of ander genootschap dames of heren voor het stadion hun shirt moet uittrekken. Prachtig media-opstootje ook. Al die fraaie en officiële persverklaringen ten spijt.

Als supporters op basis van die verklaring wel en masse in hun Heineken-shirt mogen doorlopen, zullen ze zich bij Bavaria wel even heel ernstig achter de oren krabben, en krijgen guerrillero’s voor volgende sportevents plots een prachtige vrijbrief. Kan dan ook niet wachten totdat Oranje zijn eerste wedstrijd speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in