Emotionele waardering producten
Consumentengedrag heeft heel wat sociale kanten. De waardering voor producten en merken wordt mede beïnvloed door wat de omgeving ervan vindt. Dat is een bekend gegeven, maar een aardig experiment uit Amerika laat zien dat de beïnvloedbaarheid van consumenten behoorlijk ver kan gaan. Als de persoon die het product overhandigt – bijvoorbeeld een verkoper in de winkel of een vriend of familielid die iets kado doet – in een opperbeste stemming is, dan zal de ontvanger waarschijnlijk positiever over het product gaan denken.
Voor het experiment moesten verschillende groepen personen en enquête invullen over Russische kunstvoorwerpen die in Amerika op de markt zouden worden gebracht. Een deel van hen kreeg de voorwerpen overhandigd door een allervriendelijkst persoon, die er in sommige gevallen ook bij bleef zitten. De rest kreeg ze op een anonieme en afstandelijke wijze uitgereikt. Het zal niemand verbazen dat het oordeel over het product bij de eerste groep aanzienlijk positiever was dan bij de tweede groep. Daar mogen volgens de onderzoekers conclusies aan worden gekoppeld. Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat chagrijnig personeel niet alleen potentiële kopers de winkel uit jaagt, maar ook een nadelige invloed kan hebben op de waardering van klanten voor het product dat ze gekocht hebben.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena<#FONT SIZE=1>bron: journal of consumer research<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid