Overslaan en naar de inhoud gaan

Emotionele waardering producten

Emoties zijn besmettelijk. Iemand die glimlacht, zal anderen in zijn omgeving al gauw vriendelijk stemmen. De overdracht van emoties kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumentengedrag heeft heel wat sociale kanten. De waardering voor producten en merken wordt mede beïnvloed door wat de omgeving ervan vindt. Dat is een bekend gegeven, maar een aardig experiment uit Amerika laat zien dat de beïnvloedbaarheid van consumenten behoorlijk ver kan gaan. Als de persoon die het product overhandigt – bijvoorbeeld een verkoper in de winkel of een vriend of familielid die iets kado doet – in een opperbeste stemming is, dan zal de ontvanger waarschijnlijk positiever over het product gaan denken.

related partner content for mobile comes here

Voor het experiment moesten verschillende groepen personen en enquête invullen over Russische kunstvoorwerpen die in Amerika op de markt zouden worden gebracht. Een deel van hen kreeg de voorwerpen overhandigd door een allervriendelijkst persoon, die er in sommige gevallen ook bij bleef zitten. De rest kreeg ze op een anonieme en afstandelijke wijze uitgereikt. Het zal niemand verbazen dat het oordeel over het product bij de eerste groep aanzienlijk positiever was dan bij de tweede groep. Daar mogen volgens de onderzoekers conclusies aan worden gekoppeld. Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat chagrijnig personeel niet alleen potentiële kopers de winkel uit jaagt, maar ook een nadelige invloed kan hebben op de waardering van klanten voor het product dat ze gekocht hebben.

< SIZE=1>bron: journal of consumer research<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in