Van boodschap naar beleving
Steeds meer merken en nieuwe artikelen, een kortere levenscyclus voor producten, e-commerce: het wordt alsmaar lastiger voor merkfabrikanten om zich te onderscheiden. Tel daar bij de dramatisch afgenomen wervingskracht van de massamedia en de impasse lijkt compleet. Maar er is een uitweg, en die heet experiential communication. Onder het motto 'Wie een merk eenmaal heeft beleefd, vergeet het nooit meer', vervangt dit marketingconcept de boodschap door de eigen ervaring. Met Walt Disney en Camel in de jaren vijftig als voorlopers, neemt een groeiend aantal merken zijn toevlucht tot 'belevingsmarketing'. Daarbij worden niet - zoals in de klassieke marketing het geval is - alleen ogen en oren van de consument aangesproken, maar ook diens neus, mond en tastzin. Bovendien wordt de potentiële koper persoonlijk aangesproken, in plaats van als onderdeel van een doelgroep. En bovendien: de consument kan ook terugpraten, want belevingsmarketing is interactief. De campagne van Coca-Cola tijdens de Olympische Spelen van 1996 is een mooi voor-beeld van experiential marke-ting. Men organiseerde een prijsvraag, waarvan de winnaars de olympische fakkel mochten dragen, waarna het blikje Coke natuurlijk extra speciaal smaakte. Verder konden deelnemers het in een virtuele hardlooprace opnemen tegen Jackie Joyner of een virtueel potje basketball spelen met het nationale team van de Verenigde Staten. En dan was gedurende het hele toernooi ook nog het eigen radiostation van Coca-Cola in de lucht, met atleten live in de uitzending.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Journal<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid