Overslaan en naar de inhoud gaan

Van boodschap naar beleving

De bekende marketingmethoden spreken meestal maar twee zintuigen aan. 'Experiëntele communicatie' richt zich als het even kan op alle vijf.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds meer merken en nieuwe artikelen, een kortere levenscyclus voor producten, e-commerce: het wordt alsmaar lastiger voor merkfabrikanten om zich te onderscheiden. Tel daar bij de dramatisch afgenomen wervingskracht van de massamedia en de impasse lijkt compleet. Maar er is een uitweg, en die heet experiential communication. Onder het motto 'Wie een merk eenmaal heeft beleefd, vergeet het nooit meer', vervangt dit marketingconcept de boodschap door de eigen ervaring. Met Walt Disney en Camel in de jaren vijftig als voorlopers, neemt een groeiend aantal merken zijn toevlucht tot 'belevingsmarketing'. Daarbij worden niet - zoals in de klassieke marketing het geval is - alleen ogen en oren van de consument aangesproken, maar ook diens neus, mond en tastzin. Bovendien wordt de potentiële koper persoonlijk aangesproken, in plaats van als onderdeel van een doelgroep. En bovendien: de consument kan ook terugpraten, want belevingsmarketing is interactief. De campagne van Coca-Cola tijdens de Olympische Spelen van 1996 is een mooi voor-beeld van experiential marke-ting. Men organiseerde een prijsvraag, waarvan de winnaars de olympische fakkel mochten dragen, waarna het blikje Coke natuurlijk extra speciaal smaakte. Verder konden deelnemers het in een virtuele hardlooprace opnemen tegen Jackie Joyner of een virtueel potje basketball spelen met het nationale team van de Verenigde Staten. En dan was gedurende het hele toernooi ook nog het eigen radiostation van Coca-Cola in de lucht, met atleten live in de uitzending.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Marketing Journal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in