Merk zit tussen de oren


Waar vindt de echte concurrentie plaats? Niet op de marketingafdeling, niet in de supermarkt, maar in de hoofden van de (mogelijke) klanten. Dat is geen nieuws voor iedereen die zich weleens met branding heeft beziggehouden, maar voor veel topmanagers geldt de blik op de eigen producten nog steeds als het enig ware. En dan gaat het vaak mis, stelt de Duitse merkconsultant Michael Brandtner.
Natuurlijk deugden de computers die Xerox op de markt bracht, en natuurlijk werd dat geen succes. Want waarom zou je een computer van een fabrikant van kopieerapparaten kopen? Met hartproblemen ga je toch ook niet naar de KNO-arts? Xerox vergat de perceptie van de prospects en de positie van zijn eigen merk in hun consumentenbreinen. Grappig is dat IBM het op zijn beurt heeft geprobeerd met kopieerapparaten, met hetzelfde lamentabele resultaat. Bij branding gaat het om het besef dat die producten het winnen, waaraan de consument geloof hecht en waarvan hij vindt dat het voor hem het meest geschikte is. En natuurlijk gaat het dan ook om de gepercipieerde productkwaliteit: uit de bekende PIMS-studies blijkt dat hoe hoger de consument de kwaliteit van een product inschat, des te hoger de winst van de fabrikant uitpakt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: marketing journal<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid