GM sponsort antiglobalisten
GM dacht het liedje 'Pass it along' goed te kunnen gebruiken in een spotje voor Pontiac en maakte het bedrag zonder mankeren over naar de Britse band. Chumbawamba sluisde direct de helft van het geld door naar Corpwatch, een Amerikaanse groep antiglobalisten. Die bekende het geld goed te kunnen gebruiken voor een campagne tegen General Motors. De andere helft van het geld gaat naar Indymedia, dat zich opwerpt als alternatief medium voor antiglobalisten.
General Motors moet erkennen niet van de radicale achtergrond van Chumbawamba te hebben geweten. Eerder haalde de band in Italië hetzelfde uit met Renault en in Zuid-Afrika met Ford. De groep moet nu wel uitleggen waarom het zijn achtergrond verloochent door bij te dragen aan marketingtactieken waartegen de band zich altijd heeft verzet. Chumbawamba kan het - getuige een verklaring op hun website onder de kop 'Chumbawamba sell out again' - weinig schelen, zolang het maar geld oplevert voor de goede zaak. ‘In al die jaren dat we geen geld hadden, merkten we hoe machtig het is als het in de juiste handen verkeert.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe band, die onder contract staat bij multinational EMI, weigerde eerder songs te verkopen aan Nike (kinderarbeid) en General Electric (bouwt vliegtuigmotoren). (Bron: Het Parool)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid