Overslaan en naar de inhoud gaan

Echt versus marketing

Modemerken die een door reclame opgeschuimd imago hebben en een forse prijs, krijgen het moeilijk. Gevaar loert overal. COS, het luxe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En dan zijn er kleine merken (Woolrich Woolen Mills, Undercover, Visvim, Momotaro, John Smedley) die investeren in kwaliteit: ambachtelijk producten met een duidelijke herkomst, gemaakt van de beste materialen. Ze nemen zichzelf als uitgangspunt en gebruiken de vaak rijke historie en regionale sentimenten. Bewust of onbewust spelen ze in op het verlangen naar een wereld die overzichtelijk en eerlijk is.

related partner content for mobile comes here

Gek genoeg hebben juist die obscure merkjes veel profijt van die grote allesomvattende markt. Anderson’s long tail aan het werk. De vraag naar echte, authentieke producten stopt namelijk niet bij de grenzen van Derbyshire, Osaka of Pennsylvania. Authentieke producten, met transformationele eigenschappen (potentiële blijmakers dus) schenken een gevoel van verbondenheid. Echt resoneert in de ziel en verstevigt de eigenwaarde. De pakketvliegers draaien overuren.

De tegenvallende beursgang van Prada is dan ook veelzeggend. Natuurlijk, het vertrouwen van beleggers is laag en de kredietcrisis suddert na. Maar zou er niet meer aan de hand zijn? Prada mist een diepere merklaag. Het is toch vooral zorgvuldig gecomponeerde lucht; mooi, slick, internationaal, maar intrinsiek leeg en van matige kwaliteit. Zoiets voelt de consument en met hem de belegger. Zeker in een meer verzadigde markt als de onze. Een markt waar men met argwaan kijkt naar merken die hun toegevoegde waarde ontlenen aan marketing.

Niet voor niets koos Prada Hongkong voor de beursgang. Het zijn vooral upcoming markets die gevoelig zijn voor opgeklopte luxe. Nadeel is dat ze in Azië heel goed wat Prada 'waard' is. Ze maken een flink deel van die jasjes en tasjes immers zelf, voor een aandeelhouderswaarde creërend loon. Handmade in Italy mag er dan op staan, het enige wat in Italië gebeurt, is het aannaaien van een knoopje. Geloof het of niet, door illegale Chinezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in