Overslaan en naar de inhoud gaan

DM Barometer Special: Telemarketing

Bij minder dan de helft van de organisaties heeft de invoering van het Bel-me-niet Register een impact gehad op de contactstrategie. En 88…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In totaal deden 101 marketeers aan het onderzoek mee. Zij gaven antwoord op vragen als 'waar staat telemarketing in de marketingmix?' En 'hoe kijkt de marketeer tegen het medium telemarketing aan, twee jaar na invoering van het Bel-me-niet Register (BMNR)?' 'Heeft de invoering van het BMNR invloed gehad op telemarketing als contactkanaal?'

related partner content for mobile comes here

Onder de respondenten blijkt geen eenduidigheid over wat telemarketing nu precies omvat. 65 procent van de marketeers verstaat onder telemarketing zowel uitgaand als inkomend telefoonverkeer, 35 procent alleen uitgaand telefoonverkeer.

Respectievelijk 80 procent en 68 procent vindt telemarketing een effectief en klantvriendelijk kanaal. Tevens vindt de marketeer, in vergelijking met andere dialoogmarketingkanalen, telemarketing meer geschikt voor retentie (3,5) en loyaliteit (3,2) dan voor werving (2,9) (een waardering op de schaal van 1 tot 5).
Toch wordt telemarketing door organisaties met name ingezet voor het werven van nieuwe klanten of donateurs (81 procent). Cross-selling / upgrade van bestaande klanten en relatiebeheer als doelstelling volgen (respectievelijk 68 procent en 59 procent).

De meeste marketeers (49 procent) geven aan dat het budget voor telemarketing in 2012 gelijk blijft ten opzichte van 2011. Bij 32 procent van de marketeers stijgt het budget voor telemarketing en bij 19 procent daalt het budget.  

Bel-me-niet Register
Op 1 oktober 2009 is het Bel-me-niet Register (BMNR) ingevoerd. Heeft de invoering ook invloed gehad op de contractstrategie van organisaties richting klanten en prospects? Dit blijkt bij minder dan de helft van de organisaties het geval te zijn. Bij een kwart van de organisaties (26 procent) heeft het BMNR een verschuiving doen plaatsvinden naar andere kanalen bij de contactstrategie richting bestaande klanten/donateurs.

In het geval van prospects heeft de invoering van het BMNR meer invloed gehad (48 procent van de organisaties). 71 procent van de marketeers verwacht dan ook dat prospecting via telemarketing in de toekomst zal marginaliseren vanwege inschrijvingen in het BMNR. Overigens vindt 54 procent van de marketeers dat de kwaliteit van telemarketing is verbeterd door invoering van het BMNR.

Toekomst
Aan de marketeers is ook gevraagd of er iets zou moeten veranderen om ervoor te zorgen dat telemarketing in de toekomst kan blijven bestaan. 88 procent van de marketeers geeft aan dat er inderdaad verandering nodig is. De meest genoemde reactie is dat er een betere kwaliteit van de gesprekken en het niveau van call-agents moet komen.

Daarnaast vindt een aantal marketeers dat een focus op inbound nodig is. Het belang van customer care bij bedrijven komt hierbij naar voren. Daarnaast vindt 1 op de 10 marketeers dat het niet meer de tijden zijn van koud bellen.

De resultaten uit de DM Barometer ‘Special – Telemarketing’ .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in