brand expedition
Volgende week gaat Martijn Arets met een oldtimer Volkswagen T2 van Camper Experience beginnen aan zijn tweede "brand expedition". Met de Volkswagen T2 gaat Martijn de komende 5 maanden diverse merken van Europa bezoeken. Met die verhalen wil hij een breed publiek inspireren. Deze verhalen over ondernemerschap wil Martijn vanuit een nuchtere Nederlandse invalshoek bekijken. Vandaag heb ik op een terras in Baarn Martijn geïnterviewd en hieronder het resultaat.
Wat is het met jou en merken?
Ik wil heel graag de inspirerende verhalen achter merken horen. Ik wil erachter komen hoe ze zo groot zijn geworden.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Waarom doe je dit de tweede keer?
In 2004 heb ik dit ook gedaan, maar was het veel spontaner en ook korter. Ik heb nu 6 jaar ervaring erbij en heb mijn eigen visie op branding gevormd. Ik verwacht ook dat ik deze keer met goede voorbereiding wat dieper kan duiken. Deze keer komen 20 merken aan bod in plaats van 12 in 2004. De verwachting is dat ik 1 bedrijf per week bezoek. Ik probeer zoveel mogelijk afspraken te maken met de oprichter of CEO van het merk. Ik ook weten wat de toekomstige visie is voor het merk, niet zozeer het verleden.
Welke merken ga je bezoeken?
Netlog (België)
Koziol & Mini (Duitsland)
Skype (Luxemburg)
LEGO & Bang&Olufsen (Denemarken)
Koenigsegg, IKEA & H&M (Zweden)
NOKIA (Finland)
Helly Hansen (Noorwegen)
TomTom (Nederland)
Innocent, Virgin & Easy Group (Engeland)
Freitag, Victorinox & Swatch (Zwitserland)
Red Bull (Oostenrijk)
Alessi (Italië)
Chupa Chups & Desigual (Spanje)
Wat vind jij een sterk merk en waarom?
Google. Ik ben wel erg benieuwd naar de komende ontwikkelingen bij Google. Het verhaal van hoe het allemaal is begonnen spreekt me erg aan. Inspirerend! Bij Google merk je dat het DNA van de oprichters in het bedrijf zit. Een echt verhaal over echte ondernemers met visie.
Wat heeft een merk nodig om een "love mark" te worden?
Als je een korte termijn "love mark" wilt zijn dan heb je daar trucjes voor. Maar voor de lange termijn zal toch echt die speciale DNA in het hele bedrijf moeten leven. Dit in combinatie met een goed product/service uiteraard!
Wat zouden de nuchtere Nederlandse merken kunnen leren van buitenlandse merken?
In Nederland denken we teveel en maken we uitgebreide business plannen. Soms moet je het gewoon doen, ondernemen is risico's nemen. Hierdoor komt veel energie vrij en kan dat al heel wat buzz opleveren voor een merk. Meer durven!
Welk merk vind jij sterk in Nederland en waarom?
Heineken. Ze zijn heel consistent. Ze kiezen voor bier en doen dat goed.
Spyker vind ik ook goed vooral gezien ze zo'n risico nemen nu met de overname van Saab.
Hoe kunnen we je avontuur volgen?
Via mijn site www.brand-expedition.eu en ook via twitter @brandexpedition. Tijdens mijn reis zal ik schrijven voor De Pers. Uiteraard komen er filmpjes op you tube.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid