We veranderen door social networks
De wereld verandert en daarmee ook hoe we met elkaar om gaan. Social Networks worden steeds belangrijker en worden een onderdeel van ons leven. Oxygen Media and Lightspeed Research hebben onderzoek gedaan bij 1.605 volwassenen in de USA tussen mei en juni. Het onderzoek richtte zich voornamelijk op vrouwen.
De technologische veranderingen zorgen voor veranderingen in onze interactie met elkaar en in onze normen. Dit gebeurt met elke grote (technologische) introductie, zoals ook oa. bij de mobiele telefoon. Belangrijk is voor Marketers om dit scherp in de gaten te houden, te leren hiervan en hun strategie hierop aan te passen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVerslaafd aan Facebook
Nu we continu mobiel online kunnen, doen we dat ook steeds vaker. Het is voor een (steeds groter groeiende) groep zelfs het eerste wat ze doen als ze wakker worden. Meer dan 1/3 (34%) van de vrouwen tussen 18 en 34 checkt Facebook meteen als ze wakker worden, zelfs voordat ze naar de badkamer gaan. 21% van de vrouwen tussen 18 en 34 checken Facebook zelfs midden in de nacht. Dat zijn verschijnselen van verslaafdheid en 39% van deze dames geeft aan dat ze aan Facebook verslaafd zijn.
De normen en waarden veranderen
We delen meer met elkaar en ook met vreemden. Niet alleen in gesproken woord, tekst, maar ook met foto’s, video’s, waar we zijn, etc. Wat we dan normaal vinden verandert ook. 42% van de dames tussen 18 en 34 vinden het ok als er een foto van haarzelf op Facebook staat als ze ‘duidelijk aangeschoten’ is (“visibly intoxicated”). Ook vindt 79% het prima om zoenende mensen te zien op foto’s online.
Vrouwen praten meer online en maken nieuwe vrienden
Relaties veranderen ook. Veel mensen gebruiken social sites als networking tool. Dat is echter niet meer voorbehouden aan Linkedin. 63% van de vrouwen gebruiken (ook) Facebook als networking tool. De conversatie verschuift letterlijk naar online. Meer dan de helft (57%) van de jonge vrouwen tussen 18 en 34 praat meer online dan face-to-face.
Daarbij worden nieuwe vrienden gemaakt en relaties opgebouwd. Zo kwam uit onderzoek van McKinsey dat 1 op de 8 mensen die (in 2009 in de USA) trouwden elkaar online hadden ontmoet. Nu vinden 50% van de ondervraagde vrouwen het prima om op Facebook vrienden te zijn met vreemden. Daarbij vinden ook 50% van de vrouwen het prima om te daten met mensen die ze op Facebook hebben ontmoet.
Als er dan een relatie is vinden 9% van de vrouwen het ok om hun vriendje in de gaten te houden door toegang tot zijn accounts te hebben. Op zich een hoog aantal, echter bij de onderzocht mannen lag dit nog veel hoger op 42%. Een opmerkelijk verschil in vertrouwen en hoe daarmee wordt omgegaan. Vergelijkbaar is of je de agenda, e-mail, sms-jes van je partner bekijkt.
Relaties worden ook verbroken via Facebook. 9% van de vrouwen hebben hun relatie verbroken. Mannen scoren ook hier weer hoger. 24% van de mannen hebben het uitgemaakt via Facebook.
Vertrouwen en het ‘niet vergeten’ van online
Wat er online gebeurt is een reflectie van het echte leven. Online wordt echter steeds meer geregistreerd en bewaard. Waar het in het echte leven vaak snel wordt ‘vergeten’ (of er in ieder geval geen bewijs meer voor is) is dat online niet zo. ‘Wat happens in Vegas stays on Facebook, Twitter, Flickr, etc.‘
Het vertrouwen qua privacy in Facebook is ook niet erg hoog. Meer dan de helft (54%) van de vrouwen tussen 18-24 vertrouwen Facebook niet met hun privacy. Dat staat wel in contrast met de 42% die het ok vinden om duidelijk aangeschoten op een foto online te staan. Wellicht vertrouwen ze het niet, maar tillen ze er ook minder zwaar aan. Wel is 89% van de vrouwen het ermee een dat je niets op Facebook moet zetten dat je ouders niet mogen zien.
Winnen is veranderingen begrijpen
Er verandert veel in hoe mensen met elkaar omgaan en wat ze belangrijk vinden. Dit is een proces waar we midden in zitten en dat de komende tijd nog wel zal doorgaan. Marketers die het verschil willen maken moeten hun ogen goed openhouden en de veranderingen signaleren, begrijpen, terug brengen tot insights en met de nieuwe ‘tools’ daarop inspelen.
Wat vind je hier van? Ben je verbaasd? Waar zie je het heen gaan? Is Nederland anders dan de USA? Laat het weten in de comments hieronder.
Resultaten van het onderzoek staan op Mashable.
Dit artikel is oorspronkelijk gepost op de Blog van Fresh Bridge Marketing. Fresh Bridge is een marketing consultancy bureau dat zich richt op het verhogen van de 'return on customer interaction' door de brug te slaan tussen oude marketing (zenden) en nieuw marketing (relaties bouwen).
[image credit]
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid