Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips en de obsessie met geluid

Philips heeft een aantal nieuwe audio- en thuisbioscoopsystemen op de markt gebracht onder de campagne ‘Obsessed with sound’ en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Philips heeft een aantal nieuwe audio- en thuisbioscoopsystemen op de markt gebracht onder de campagne en muziekexperts als , geluidsproducer voor vele films en U2-producer hebben zich aan de Philips-campagne verbonden.

related partner content for mobile comes here

Philips gebruikt technologieën als Soundsphere, (‘voor een natuurlijker klinkend geluid’); 360Sound, (‘voor een bioscoopervaring dankzij gepositioneerde drivers die de kamer met klank vullen’); AmbiSound, (‘dat voor een dieper surround geluid zorgt met minder speakers’); Bass Management-(‘diepe tonen zonder vervorming bij een hoog volume’); en FullSound (‘die geluidsdetails helder en evenwichtig moet overbrengen’).

Van de MolBloggers was ik de geschiktste om eens een kijkje te nemen, aldus Theo van Vugt. En om het verhaal van Geoff Foster aan te horen. Ik ben immers groot muziekfan. Muziekfan, dat klopt. Maar met audio heb ik een haat-/liefdeverhouding.
De haat komt voort uit de liefde. Ik kocht mijn eerste, echte stereoset toen ik 14 jaar was. Een Philips. Met heuse cd-speler en dubbelcassettedeck. Er zaten vrij kleine boxen bij, die vond mijn zusje wel mooi. Dus ik ruilde de boxen met haar grotere, simpele Akai-boxen.

Anno 2010 zijn stereo en boxen 24 jaar oud en ik gebruik ze nog iedere dag. Want samen geven ze het helderste en zuiverste geluid dat er is – mijn muziekvrienden beamen het. En paar jaar geleden kocht ik een nieuwe tuner/versterker (paste beter in een nieuwe kast – de oude stereo is een hoge toren). Welk merk weet ik niet meer. Thuis geïnstalleerd schrok ik zo van het slechte, ingeblikte geluid dat ik hem een dag later vol afschuw terugbracht.

Vorig jaar kocht ik een Dolby surround 5-1 set (merk Sony). Voor de dvd’s en de tv. Het geluid voor de film is meer dan oké, kogels vliegen spreekwoordelijk door de kamer. Maar het geluid is een gruwel voor cd’s en muziekdvd’s. En eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik bij niemand die zo’n set voor muziek thuis gebruikt, een helder en zuiver heb gehoord. Het klinkt ingeblikt, onnatuurlijk en onzuiver.

Tenzij je er wellicht tienduizenden euro’s voor neerligt. Maar ik besteed het geld liever aan de muziek zelf dan aan de apparatuur zelf. De apparatuur interesseert me niet, als het maar goed klinkt.
Ik ben niet de enige, weet Philips. Daarnaast zijn er vele consumenten die zich geen raad weten met die vijf boxen van een Dolby surround set en ervoor kiezen drie boxen neer te zetten en de twee die overblijven, gaan in de doos naar zolder. Want het is een crime om zo’n set te installeren. En dan moet je vaak ook nog eens in het midden zitten voor optimaal geluid.

Het moge duidelijk zijn. Philips zag de taak om de audio ‘sense and simplicity’-waardig te maken. Dus bijvoorbeeld de ‘’, minder snoeren, minder boxen, maar volgens Philips wel hetzelfde bioscoopgeluid.

Philips heeft wel enige eer te verdedigen, zo is het merk verantwoordelijk voor het ontwikkelen van FM en het stereogeluid en niet te vergeten, de cd.

Goede geluidskwaliteit tegen een betaalbare prijs (lees: nog steeds niet goedkoop, maar lang niet zo duur als de hifi-apparatuur van de tienduizenden euro’s.)
Zoals gezegd, Philips gebruikt geluidsexperts in de campagne om de ‘obsessie voor geluid’ toe te passen in producten voor de huiskamer.

, geluidsproducer voor vele films (zoals The Wrestler, vijf James Bond-films, Batman, Moulin Rouge en artiesten (Paul Carrack, Joni Mitchell, Radiohead, Sting), kwam vorige week op uitnodiging van Philips naar Nederland om uit te leggen wat volgens hem een goed geluid is, en hoe belangrijk het is.

Dat deed hij aan de hand van het vertellen van zijn ervaringen met het opnemen van muziek voor diverse Hollywoodproducties. Hoe ruimer het budget, hoe meer ruimte er wordt vrijgemaakt voor de filmuziek. Niets geen synthesizers, Foster maakt gebruik van echte muzikanten en orkesten. Volgens Foster hoort de filmkijker de kwaliteit ook al is hij zich er niet van bewust. En het schijnt dat, aldus Foster, hoe meer er in muziek wordt geïnvesteerd, hoe beter de film het in de bioscoop doet.

Tegenwoordig luisteren veel mensen naar ‘minderwaardige mp3’s’. Foster verwacht dat op termijn de technologie van deze mp3 zullen verbeteren. Hij gaf toe de muziek zelf ook niet op de hoogst mogelijke kwaliteit op te nemen. Maar Foster vertelde wel dat zijn dochters naar muziek op brakke computerspeakers luisterden, een geluid waar hij van gruwelt. Zijn dochters leken de slechte geluidskwaliteit niet op te merken, totdat hun vader laat horen hoe het ook kan klinken.

Gezien het slechte geluid waar veel mensen thuis naar luisteren, zonder het te beseffen, laat zien dat er nog een lange weg te gaan is.
Philips wil met de ‘Obsessed with sound’-campagne ervoor zorgen dat mensen zich meer bewust zijn van geluidskwaliteit.

'De campagne zal niet groot worden ingezet, het zal vooral via ‘seeding’ gaan, bloggers wordt gevraagd de producten te beoordelen,’ aldus Saskia Maas, manager pr voor Philips consumer lifestyle.

Ik heb enkele van de audio-apparatuur kunnen beluisteren en ik moet zeggen, zo op het eerste gehoor klinkt het een stuk beter dan wat ik meestal hoor. Maar nog niet zo zuiver als mijn 24 jaar oude stereoset. Dus ik houd het voorlopig bij het oude…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in