Autodealers laten steken vallen met follow-up DM


De aanvraag van een brochure die bij de auto-importeur binnenkomt (via internet of ander medium) wordt in de meeste gevallen intern gehanteerd en doorgestuurd naar een fullfiment house. De dealer krijgt in de meeste gevallen de verantwoording om de brochure aanvraag op te volgen zonder verdere richtlijnen of overeengekomen opvolgingsmechanisme, want “dealers zijn zelfstandige ondernemers, het is logisch dat ze hun uiterste best doen voor opvolging van acties, dus waarom dan controle uitoefenen?”, aldus de meeste importeurs tegen Propulsion.
In iets minder dan 50 procent van de gevallen wordt ná een brochureaanvraag niet meer nagebeld. Een vaak gehoord argument hiervoor is: “als een consument een auto wil kopen van ons merk, dan is het logisch te veronderstellen dat hij dan ook zelf actie gaat ondernemen om die auto daadwerkelijk aan te schaffen”. De meeste merken zijn er zich overigens van bewust dat er in de praktijk veel brochures niet aankomen bij de potentiële klant en dat proefritaanvragen niet opgevolgd worden.
Het nabellen van proefritten gebeurt wel, in 90 procent van de gevallen.
Tussen de 8 a 10 merken hebben onlangs een systeem geimplementeerd voor het hanteren van brochure en proefritaanvragen via het internet. Dit zijn dan de importeurs van de grote volume merken. 12 tot 14 merken hebben naar eigen zeggen een prima sys-teem om brochure en proefrit aanvragen te regelen. Het is onduidelijk of dat een digitaal of een handmatig systeem is.
Conversiecijfers (hoeveel verkopen op brochure/proefrit aanvragen, of proefrit/brochure aanvraag etc. ) zijn bij geen enkele impor-teur beschikbaar of worden niet gegeven. Als er conversiecijfers zijn dan worden deze handmatig geproduceerd met behulp van RDW kentekenregistraties van de nieuwe auto.
Propulsion, een bedrijf dat verkoopondersteunende diensten aanbiedt, ondervroeg de marketingafdelingen van 27 personenauto im-porteurs in Nederland. In totaal werkten 24 marketeers mee.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid