Wat we hebben geleerd van de ‘nieuwe economie’
Het dieptepunt van de internetcrisis lijkt achter de rug. Wat hebben we geleerd van de ‘nieuwe economie’?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Ooit leek het de normaalste zaak van de wereld dat de beurswaarde van Yahoo! twee keer zo hoog was als die van General Motors - ook al was de omzet van GM 300 keer zo groot. Ooit leek het de normaalste zaak van de wereld dat 2.000 werknemers van America Online (AOL) miljonair waren. De nieuwe economie was immers het paradijs op aarde. De dip die volgde, was diep en kwam hard aan. Het herstel lijkt nu te hebben ingezet, er ontstaan nieuw enthousiasme en nieuwe hoop. Wat hebben we geleerd en gaan we niet opnieuw dezelfde fouten maken, vraagt Fast Company zich. Een aantal denkbeelden - ‘mythen’ - van de nieuwe economie kun-nen we maar beter niet meer aanhangen:
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- ‘Het internet verandert absoluut alles.’ De realiteit: niet alleen verandert internet lang niet alles, maar bovendien zijn absolutisti-sche statements een slecht idee. Internet werkt het best naast - en niet in plaats van - andere systemen.
- ‘De uitgaven aan IT en internet hebben tot een onstuitbare productiviteitsboom geleid die een eind heeft gemaakt aan de busi-nesscyclus.’ De realiteit: er is helemaal niet zo’n eenduidige sterke relatie tussen internet en de productiviteitsgroei, en de busi-nesscyclus bestaat nog steeds.
- ‘De first mover wint, de rest verliest.’ De realiteit: de first mover die geen echt product of echte dienst aanbiedt, verliest zeker. Soms zijn er inderdaad first-movervoordelen. Aan de andere kant: Google, Microsoft en Wal-Mart waren echt geen first movers.
- Het internet geeft de klant nieuwe, onbegrensde macht. De realiteit: inderdaad wel nieuwe macht, maar geen onbegrensde macht, geen almacht. Aanbieder en klant gaan de macht delen. Bron: Fast Company
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid