Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat we hebben geleerd van de ‘nieuwe economie’

Het dieptepunt van de internetcrisis lijkt achter de rug. Wat hebben we geleerd van de ‘nieuwe economie’?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ooit leek het de normaalste zaak van de wereld dat de beurswaarde van Yahoo! twee keer zo hoog was als die van General Motors - ook al was de omzet van GM 300 keer zo groot. Ooit leek het de normaalste zaak van de wereld dat 2.000 werknemers van America Online (AOL) miljonair waren. De nieuwe economie was immers het paradijs op aarde. De dip die volgde, was diep en kwam hard aan. Het herstel lijkt nu te hebben ingezet, er ontstaan nieuw enthousiasme en nieuwe hoop. Wat hebben we geleerd en gaan we niet opnieuw dezelfde fouten maken, vraagt Fast Company zich. Een aantal denkbeelden - ‘mythen’ - van de nieuwe economie kun-nen we maar beter niet meer aanhangen:

related partner content for mobile comes here
  • ‘Het internet verandert absoluut alles.’ De realiteit: niet alleen verandert internet lang niet alles, maar bovendien zijn absolutisti-sche statements een slecht idee. Internet werkt het best naast - en niet in plaats van - andere systemen.
  • ‘De uitgaven aan IT en internet hebben tot een onstuitbare productiviteitsboom geleid die een eind heeft gemaakt aan de busi-nesscyclus.’ De realiteit: er is helemaal niet zo’n eenduidige sterke relatie tussen internet en de productiviteitsgroei, en de busi-nesscyclus bestaat nog steeds.
  • ‘De first mover wint, de rest verliest.’ De realiteit: de first mover die geen echt product of echte dienst aanbiedt, verliest zeker. Soms zijn er inderdaad first-movervoordelen. Aan de andere kant: Google, Microsoft en Wal-Mart waren echt geen first movers.
  • Het internet geeft de klant nieuwe, onbegrensde macht. De realiteit: inderdaad wel nieuwe macht, maar geen onbegrensde macht, geen almacht. Aanbieder en klant gaan de macht delen. Bron: Fast Company
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in