Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse bedrijven onbekend bij Duitsers

Maar weinig Duitsers kennen Nederlandse bedrijven. Alleen Philips en Shell worden af en toe genoemd. Ook is er over de Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een reputatie-onderzoek in het zuiden van Duitsland, Noordrijn-Westfalen en in Berlijn in opdracht van de Nederlandse ambassade en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Onderzoeksbureau GIM interviewde meer dan zeventig beslissers uit bedrijfsleven, wetenschap, bestuur en politiek. Zij zien Nederland als partner waar het goed mee samenwerken is en als succesvolle handelsnatie. Wel wordt het economische belang van samenwerking stelselmatig onderschat.

related partner content for mobile comes here

Bedrijven onbekend
Nederlandse bedrijven zijn buiten de kring van concrete toeleveranciers- en klantenrelaties nauwelijks bekend bij onze Oosterburen. Namen van Nederlandse bedrijven (buiten de eigen contacten met specifieke bedrijven) worden vaak alleen aarzelend genoemd. Het meest wordt Philips met Nederland in verband gebracht, maar deze naam vertegenwoordigt geen van de ‘Nederlandse deugden’. Bedrijven die als ‘bakens’ kunnen dienen om een bepaald beeld van Nederland over te brengen in Duitsland, ontbreken grotendeels.

Niet op netvlies
Ook komt naar voren dat de Nederlandse expertise op andere terreinen, zoals wetenschap en technologie, minder bekend is in Duitsland. Nederlandse topprestaties op het gebied van innovatie, bv. in de IT of medische technologie, staan nog niet op het Duitse netvlies. Automatisering en machinebouw zijn branches die men het minst met Nederland in verband brengt.

Geen goed naam
Bekender zijn de olieverwerkende industrie, die vaak spontaan met NL in verband wordt gebracht. Ook de banksector wordt soms spontaan genoemd als belangrijke branche, maar meestal in zeer algemene termen en niet altijd op een positieve manier. Ook landbouw heeft geen goede naam. Men denkt dat daar een ecologische aanpak ontbreekt en dat slaat deels terug op het bedrijfsleven als geheel.

Lees het rapport.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in