Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vakgenoten!' – De Troonrede van Rik Heijmen

Het alomtegenwoordige internet heeft alles veranderd. Maar wat niet verandert is de rol van emotie. Mensen kiezen met hun hart. Laten we…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De crisis is voorbij. Niets is meer hetzelfde. We gaan nooit meer terug. Een nieuwe realiteit. Echter, voor degenen die goed hebben opgelet is duidelijk dat het niet de crisis is die aan de basis staat van de veranderingen. Het is de impact van het alom aanwezige web dat onze branche onomkeerbaar heeft veranderd.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste ontwikkelingen:

Klein is het nieuwe groot.
De relatief kleine campagne ‘Dumb Ways to Die’ van een metrobedrijf in Australië scoort een wereldwijde YouTube-hit en domineert de grote reclamefestivals. Met wereldwijd succes is in de conceptfase al rekening gehouden. Per slot van rekening zijn er in Australië geen elanden. Of piranhas. &;Act local, think global&;.

Meme is het nieuwe viraal.

Campagnes kunnen heel Nederland niet ‘Goedemorgen’, maar ‘Goeiemoggel’ tegen elkaar laten zeggen. Viraal van ‘voor de crisis’ is super, maar consumenten reageren op een nieuwe schaal. Gangnam-style. Harlem shake. Dumb ways. Zelfs complete campagnes worden ongevraagd opgeleverd. Paul Smith zegt: &;You can find inspiration in everything.&; En dus ook in everybody.

PR is de nieuwe Reclame.
Automerk Tesla Motors - het nieuwe Apple - breekt met alle regels. Geen benzine. Geen dealers. Geen garagenetwerk. Geen vijfsterrenveiligheid. En geen reclame. Tesla heeft geen reclame nodig. Oprichter Elon Musk heeft een hekel aan de bullshit die de advertisingwereld met zich meebrengt. Hij vertelt zelf zijn verhaal. Dat is eigenlijk perfect en ook wel jammer - want Tesla is onze droomklant Maar als hij gelijk heeft, wat is dan ons bestaansrecht?

Hart is het nieuwe hoofd.
‘Start with the why’ (TED-talk van Simon Sinek) heeft een eenvoudige en niet te missen boodschap afgeleverd: Wat is het hart van het merk? Het voorbeeld is een grote winnaar bij de reclameprijzen: Nike FuelBand. Is het een product, een service of een campagne? Nee, het is het allemaal. Een concept waarbij marketing vanaf de start is ingebouwd. Alles zit erin: Het hart van Nike. De behoefte van mensen. Design. Emotie. Verpakt in een ervaring die mensen wereldwijd verbindt in hun gezamenlijke streven: jezelf overwinnen. Begin je verhaal dus altijd van binnenuit.

Morgen is het nieuwe vandaag.
Reclame verandert, media veranderen. Wat niet verandert, is de rol van emotie. Mensen kiezen met hun hart. Emotie activeert en ratio levert ‘slechts’ conclusies. Dat was zo voor de crisis, dat blijft zo na de crisis. Dus wat we ook doen, voor wie we het ook doen, ‘there is no reason not to follow your heart’ (Steve Jobs).

U mag zich daarbij gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden. Veel succes!

Rik Heijmen is medeoprichter en strategy director van Kokoro Amsterdam. Daarvoor was Heijmen, van origine grafisch ontwerper, onder meer artdirector bij .bone en (mede)oprichter van Oer, Hendrikus en Typerings.com.

 

‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat?Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt.   Deze Troonrede verscheen eerder op Adformatie. Alle troonredes leest u de komende weken terug op Molblog.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in