Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven moeten leren dat groeien geen strategie is

Bovenstaande uitspraak komt van prof. Johan Lambrecht, directeur van het Studiecentrum voor Ondernemerschap. Het was de kop van een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bovenstaande uitspraak komt van prof. Johan Lambrecht, directeur van het . Het was de kop van een paginagroot artikel in het Vlaamse dagblad De Standaard. Prof. Lambrecht slaat wel vaker spijkers met koppen. Hij koppelt daarbij op een unieke manier klassiek academisch onderzoek aan no-nonsense uitspraken en harde analyses.

related partner content for mobile comes here

Hij heeft natuurlijk overschot van gelijk als hij stelt dat al te veel ondernemers denken goed bezig te zijn als ze uitroepen dat ze met hun bedrijf de grootste op de markt willen zijn. Of de beste. Maar slogans zijn niet hetzelfde als een strategie.

Prof. Lambrecht deed recent een onderzoek naar strategische verandering in familiebedrijven. Ik vat voor u de belangrijkste conclusies samen:

Twee op de drie ondervraagde bedrijven geven toe dat ze hun huidige businessmodel grondig zullen moeten herzien, en zeggen verrast te zijn door de snelheid waarmee de economie en de marktomstandigheden veranderen;

Amper de helft heeft zijn strategie op papier staan;

Heel veel ondernemers verwarren een strategie met een slogan. Ze willen vaak de grootste of de beste zijn, terwijl het er vandaag op aankomt uniek te zijn;

Strategie en implementatie van strategie zijn 2 verschillende zaken. Ondernemers slaan de eerste stap soms gewoon over, en duiken rechtstreeks in acties. Volgens Lambrecht deels de fout van de literatuur, die meestal gaat over hoe we een strategie kunnen uitvoeren;

Keuze is levensbelangrijk. Je kan niet én de meest exclusieve, en de grootste zijn. Bezwijk niet aan verleidingen om je keuze op te geven. Probeer je koers niet voortdurend te veranderen;

Er worden graag prijzen uitgereikt aan groeiers, aan de zogenaamde 'gazelles'. Het heeft echter geen nut rentabiliteit op te offeren aan groei. Ondernemers moeten volgens Lambrecht leren dat ook inkrimpen een strategisch goede zet kan zijn, door bijvoorbeeld het productengamma te beperken, door productieplafonds in te stellen of door zich terug te plooien op zijn thuismarkt;

Meet om te weten, maar overdrijf er niet in. De belangrijkste indicatoren of knipperlichten moeten op één pagina af te lezen zijn, als een soort dashboard. Lambrecht huivert van rapporten waarin je verloren loopt in een kerkhof van getallen;

Als de resultaten tegenvallen, stuur dan de uitgezette strategie bij. Grijp tijdig in, maar niet overhaast.

Ten slotte mag vasthouden aan het eigen gelijk niet tot verstarring leiden, zodat men zich helemaal uit de markt postioneert. Vaak is een generatiewissel nodig om een strategie te veranderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in