Bedrijven moeten leren dat groeien geen strategie is


Bovenstaande uitspraak komt van prof. Johan Lambrecht, directeur van het Studiecentrum voor Ondernemerschap. Het was de kop van een paginagroot artikel in het Vlaamse dagblad De Standaard. Prof. Lambrecht slaat wel vaker spijkers met koppen. Hij koppelt daarbij op een unieke manier klassiek academisch onderzoek aan no-nonsense uitspraken en harde analyses.
Hij heeft natuurlijk overschot van gelijk als hij stelt dat al te veel ondernemers denken goed bezig te zijn als ze uitroepen dat ze met hun bedrijf de grootste op de markt willen zijn. Of de beste. Maar slogans zijn niet hetzelfde als een strategie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSProf. Lambrecht deed recent een onderzoek naar strategische verandering in familiebedrijven. Ik vat voor u de belangrijkste conclusies samen:
Twee op de drie ondervraagde bedrijven geven toe dat ze hun huidige businessmodel grondig zullen moeten herzien, en zeggen verrast te zijn door de snelheid waarmee de economie en de marktomstandigheden veranderen;
Amper de helft heeft zijn strategie op papier staan;
Heel veel ondernemers verwarren een strategie met een slogan. Ze willen vaak de grootste of de beste zijn, terwijl het er vandaag op aankomt uniek te zijn;
Strategie en implementatie van strategie zijn 2 verschillende zaken. Ondernemers slaan de eerste stap soms gewoon over, en duiken rechtstreeks in acties. Volgens Lambrecht deels de fout van de literatuur, die meestal gaat over hoe we een strategie kunnen uitvoeren;
Keuze is levensbelangrijk. Je kan niet én de meest exclusieve, en de grootste zijn. Bezwijk niet aan verleidingen om je keuze op te geven. Probeer je koers niet voortdurend te veranderen;
Er worden graag prijzen uitgereikt aan groeiers, aan de zogenaamde 'gazelles'. Het heeft echter geen nut rentabiliteit op te offeren aan groei. Ondernemers moeten volgens Lambrecht leren dat ook inkrimpen een strategisch goede zet kan zijn, door bijvoorbeeld het productengamma te beperken, door productieplafonds in te stellen of door zich terug te plooien op zijn thuismarkt;
Meet om te weten, maar overdrijf er niet in. De belangrijkste indicatoren of knipperlichten moeten op één pagina af te lezen zijn, als een soort dashboard. Lambrecht huivert van rapporten waarin je verloren loopt in een kerkhof van getallen;
Als de resultaten tegenvallen, stuur dan de uitgezette strategie bij. Grijp tijdig in, maar niet overhaast.
Ten slotte mag vasthouden aan het eigen gelijk niet tot verstarring leiden, zodat men zich helemaal uit de markt postioneert. Vaak is een generatiewissel nodig om een strategie te veranderen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid