(II) Reeves (Sony) over 'the changing face of gaming'
Onlangs sprak ik president and chief executive officer, Sony Computer Entertainment Europe David Reeves over Playstation, Home, Playstation Network, de toekomstverwachting in games-industrie, het belang van local content, het veranderde gezicht van gamen en Sony Computer Entertainments marketingstrategie voor 2009.
In drie delen op MolBlog.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Lokaal in Europa
'Het grotere verhaal is dat we in de nabije toekomst alle soorten content moeten gaan aanbieden', zegt David Reeves. 'Bijvoorbeeld muziek.' De videodownloaddienst is al wel beschikbaar in de VS, maar nog niet in Europa. Het is erg lastig om dit in Europa voor elkaar te krijgen. Je hebt te maken met verschillende culturen en local content', zegt Reeves.
Hoe belangrijk is het om lokaal te gaan met de producten? 'Het is absoluut essentieel', zegt Reeves. 'Het is de enige manier om nieuwe markten aan te boren. We brengen games uit in het Arabisch, Russisch, Nederlands, Spaans. Zelfs een aantal games in het Hebreeuws.'
Het is met name ook belangrijk voor de jongste consumenten, meent de ceo. 'Bij gaming moet je weten wat de woorden betekenen. Daarnaast willen bijvoorbeeld Duitse en Russische ouders niet dat hun kinderen in een andere taal dan hun moedertaal gamen. Dat geldt ook voor Arabische ouders.'
Disney brengt zijn producten in vijftig verschillende talen uit. Warner bracht de Harry Potters uit in 57 verschillende talen. Sony houdt het er voorlopig bij 18, maar wil wel uitbreiden naar meer talen.
'Games zijn lastiger te vertalen dan, een Harry Potter-film. Omdat alle acties vertaald dienen te worden', zegt Reeves.
Over Home:
Eind van het jaar ging dan eindelijk de betaversie van Playstations virtuele wereld Home 'in de lucht' na lange tijd van uitstel. Het had al in 2007 moeten gebeuren, maar Sony was niet tevreden met het resultaat.
David Reeves: 'Home moet het eenvoudiger maken, of zoals ze het in Nederland zeggen "lekker maken"voor mensen om het "Playstation-gebied" in te gaan en samen te komen. Om elkaar te zien, in de avatarversie natuurlijk, en verder te gaan dan de computer alleen. Het zal een fijne plek zijn om te bezoeken, de user interface zal ook goed moeten zijn. Het zal voelen alsof je een hotel binnenstapt, of een winkelcentrum. Mensen, winkels, vrienden ontmoeten.'
The changing face of gaming
David Reeves: 'Mensen willen online hun gezichten laten zien, wat ze doen, hun vrienden ontmoeten. En ze zijn trots op wat ze laten zien. Het begon met de groep 14-25 jarigen. Die groep is nu veel groter geworden, met opa's en oma's bijvoorbeeld.
Grote hit voor Sony is de game LittleBigPlanet waarin gamers de virtuele wereld zelf kunnen vormgeven en die zelfgemaakte werelden openstellen voor andere spelers.
'De mensen die LittleBigPlanet spelen, geven aan: "Ik heb dit level gecreëerd, wil je hem spelen?"
'Uiteindelijk willen ze zeggen: wil je het van me kopen? Daar zal het in de nabije toekomst op uitdraaien.'
'Dit pyschologische facet is online sterk. Met LittleBigPlanet is het vrij makkelijk om een level in de game te maken. 84 duizend mensen hebben hun eigen levels al gecreëerd.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid