Overslaan en naar de inhoud gaan

2009 op de achterkant van een bierviltje

2009 gaat een ingewikkeld jaar worden. Houd het daarom maar simpel. Vijf strategieën om een lastig recessiejaar door te komen. 1.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2009 gaat een ingewikkeld jaar worden. Houd het daarom maar simpel. Vijf strategieën om een lastig recessiejaar door te komen.
1. (Her)bepaal wie je bent.
2. Doordring medewerkers hiervan
3. Kom met producten die alleen bij jou passen
4. Investeer in trouwe klanten
5. Snijd in overhead kosten

related partner content for mobile comes here

Vijf strategieën om recessiejaar 2009 goed door te komen door goed bij jezelf te blijven.

1. (Her)bepaal als organisatie wie je bent.
In , zeggen ze het mooi: het is tijd om als organisatie jezelf te zijn. In een tijd van onzekerheid is immers de enige zekerheid die je hebt: jezelf. Juist op momenten van tegenslag is het goed de ervaring te hebben op jezelf te worden teruggeworpen. Want het brengt jij bij existentiële vragen. Wat is als merk mijn bijdrage aan de maatschappij? Wat is mijn belofte aan mijn klanten? En hoe wil ik als merk dat mensen mij herkennen? De antwoorden op deze vragen zullen je koers geven. Het merk als kompas. Ook, of misschien wel juist, als omgevingsfactoren het ingewikkeld maken.

2. Doordring medewerkers van 'wie' de organisatie is
De koers van de organisatie, uitgedrukt in het merk, moet voor de hele organisatie duidelijk zijn. Juist nu mag geen tijd en energie verloren gaan aan gebrek aan interne synergie. Daarom is het belangrijk dat iedereen doordrongen is van wat de organisatie te doen heeft in de markt. En wat ieders persoonlijke bijdrage daaraan is. Elke dag in alles wat ze doen. .

3. Kom met nieuwe producten die alleen bij jouw merk passen:
Ben ook voor je klanten een vast baken. Klanten zullen zich willen blijven verbinden aan je merk als ook de producten een manifestatie zijn van waar het merk voor staat. Kom daarom niet met nieuwe producten die 'alleen maar' relevant voor klanten zijn, maar die ook duidelijk herkenbaar van jouw merk zijn. Innoveren vanuit je merk, levert je een voorsprong in de markt die niet makkelijk ingehaald kan worden door concurrenten. Ze kunnen wel kopiëren wat je doet, maar niet wie je bent.

4. Investeer in trouwe klanten
Leveranciers die weinig of geen klanten hebben waarmee ze 'intiem' zijn, vallen als eerste af. Verwen daarom je klanten die in het verleden bewezen hebben trouw aan je te zijn. Geef ze extra aandacht. Ga voor hun belang. Toon je solidair. En nodig hun ook uit met jou mee te denken. Dan blijf je in business. En je bent als straks het weer beter gaat de eerste die weer business gegund wordt.

5. Snijd in overhead kosten
Neem deze tijd te baat om zaken die je in het verleden hebben afgeleid van de hoofdzaak te stoppen. Bespaar kosten door activiteiten te staken die niet bewezen bijdragen aan je koers. Vooral in kosten die 'overhead' worden genoemd, liggen vast kansen om te snijden. En bedenk: als je het nu niet doet, vermenigvuldigen de kosten als het straks weer economisch voor de wind gaat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in