Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren willen snel, kort en gratis nieuws

Jongeren, zo blijkt uit de nieuwste Mediamonitor willen het nieuws graag snel, kort en gratis. Dat is een toch wel heel erg voor de hand…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jongeren hebben haast, nog meer dan vroeger toen er nog geen internet was of gratis nieuws. Ook toen waren jongeren, volgens mij, niet echt heel erg bezig met zich te verdiepen in het nieuws. Wat dat betreft is er dus niets veranderd in de laatste 30 jaar tot 40 jaar.

related partner content for mobile comes here

De helft van de tijd die jongeren besteden aan het beluisteren, bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of in de krant, wordt besteed aan gratis nieuwstitels. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media: de Mediamonitor brengt dit jaar de publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld.

Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het dominantste nieuwsmedium. Voor actualiteitenrubrieken en andere programma's waarin verdieping wordt gegeven aan het nieuws, zoals Nova, Netwerk en EenVandaag, hebben jongeren weinig belangstelling.

Zij hebben een duidelijke voorkeur voor snel en kort nieuws zoals dat bijvoorbeeld wordt gebracht op teletekst, nu.nl en de radiozenders Q-music, 3FM en Radio 538.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de toekomst van de betaalde nieuwsmedia verre van rooskleurig is. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt.

Het Commissariaat bepleit te onderzoeken of overheidsmaatregelen mogelijk zijn voor kwalitatief hoogwaardige nieuws- en informatieproducten.

Het rapport van de Mediamonitor besteedt verder zoals gebruikelijk aandacht aan de eigendomsverhoudingen binnen de mediasector. In dat kader pleit het Commissariaat er voor dat mediabedrijven openbaar informatie verschaffen over de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van media.

Wat ik mij overigens afvraag is wat die jongeren dan in de andere helft van de tijd doen. Helaas heb ik dat niet kunnen terugvinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in