Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkoop NRC Media aan Mediahuis nu echt afgerond

De redactie van NRC Media heeft in stemming de overname door Mediahuis goedgekeurd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarmee is de verkoop van NRC door Egeria aan Mediahuis definitief. Dat laat hoofdredacteur Peter Vandermeersch zojuist op Twitter weten. 

Verkoper en kopers hebben begin december een overeenkomst getekend, maar de opndernemingsraad en redactieraad moesten nog advies geven over de voorgenomen verkoop. Dat is nu gebeurd.

De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl komt voor het grootste deel in handen van het Vlaamse Mediahuis. De Nederlandse partijen Stichting Democratie en Media (SDM) en Vereniging Veronica krijgen eveneens een aandeel.

Over het verkoopbedrag worden geen mededelingen gedaan, maar bronnen meldden eerder aan Adformatie dat het om 90 miljoen euro gaat. Hoe dat verdeeld is,

De vorige eigenaar, grootaandeelhouder Egeria, wilde naar verluidt 115 miljoen euro hebben.

Salesafdeling
Bij de overname zou een deel van de 400 banen verloren gaan. Hoeveel is niet bekend. Daarbij zijn vooral ondersteunende functies in het geding en niet de redactie. Het afgelopen jaar is met name de salesafdeling uitgehold, waarmee de weg kon worden geplaveid voor de nieuwe eigenaren om hun stempel te gaan drukken op de commerciële koers van het mediabedrijf. De benoeming van een nieuwe commercieel directeur zal waarschijnlijk de eerste stap zijn, na het vertrek van Martijn Standaart, afgelopen zomer.

Verder zal snel meer bekend worden over de positie van nrc.next, .

Vandermeersch zegt in zijn commentaar in NRC Handelsblad: &;De redactie stelt met tevredenheid vast dat de nieuwe eigenaar voor de lange termijn wil investeren in onze journalistiek. De krant is de voorbije jaren verschillende keren van eigenaar veranderd. Dat is niet per definitie slecht. De dynamiek die Egeria en Sauer brachten, leidde weliswaar tot enkele stevige conflicten (bijvoorbeeld over het dividendbeleid) maar veranderde NRC in een gezond zelfstandig mediabedrijf. In een tijd waarin onze sector op zijn grondvesten beeft, heeft goede journalistiek meer kans om te gedijen bij een aandeelhouderschap dat een strategische langetermijn-horizon heeft.&;

Alles over de verkoop van NRC Media in ons .

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in