Overslaan en naar de inhoud gaan

Instagram zoekt journalistieke know-how

Het platform hoopt met een grotere redactie beter te kunnen voorzien in de behoeften van zijn achterban.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op meldt op zoek te zijn naar vijf journalistieke versterkingen, waaronder een &;senior features editor&; met minstens acht jaar redactie-ervaring en een &;community manager&; met vijf jaar ervaring. Eerder versterkte Instagram zich met Alex Suskind, die schreef voor Esquire, New York Magazine en Sports Illustrated.

related partner content for mobile comes here

Platforms functioneren steeds meer als uitgevers

Het is geen onverwachte stap van Instagram om meer media-experts binnen te halen. Na Facebook en Tumblr startte ook vorige week met het publiceren van redactionele en branded content. Zelfs bij LinkedIn is de mediaproductie-afdeling, de snelstgroeiende afdeling binnen het bedrijf.

Uitbreiding moet internationale focus versterken

De redactie heeft als taak om interessante Instagram-gebruikers te vinden en om artikelen te schrijven over wat er leeft op het platform. Met 70 procent van de gebruikers buiten de Verenigde Staten moet de redactie, dankzij de uitbreiding, beter instaat zijn om internationale gebruikers te highlighten. Zo hebben Brazilië en Engeland al een eigen &;community manager&; en zoekt Instagram vooralsnog iemand in Frankrijk.

Toch worstelen veel techbedrijven met hun rol als mediabedrijf. Dat komt doordat de ambitie van schaalvergroting en efficiëntie haaks staat op de hoge productiekosten van mediacontent. Tumblr ontsloeg bijvoorbeeld al na één jaar de voltallige redactie, omdat de aangenomen journalisten weigerden om enkel positief te schrijven op én over het platform.

Jessica Bennett, wie het initiatief bij leidde snapt het wel. &;Het lijkt logisch om journalisten in te huren voor goede marketing: het zijn immers goede &;storytellers&;. Maar die journalisten moeten wel begrijpen dat ze zijn ingehuurd om marketing te bedrijven.

Vooralsnog heeft Instagram geen grotere plannen om uit te breiden als uitgever en gelden de redactionele versterkingen als noodzaak om te kunnen groeien als hybride platform. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in