Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever test WOM-marketing

Heeft word of mouth toegevoegde waarde op de lancering van een nieuw wasmiddel?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

wilde graag weten wat voor effect WOM heeft op onder andere sampling en liet begin dit jaar 1.500 buzzers van praten over het nieuwe product .

related partner content for mobile comes here

De campagne werd vervolgens op verschillende niveaus onderzocht door mediabureau .

Marketingdirecteur home care Benelux Robbert de Vreede bespreekt in het oktobernummer van het de resultaten.

'We hielden een 0-meting en vergeleken drie groepen: een controlegroep die overeenkwam met de doelgroep van buzzers en die een sample hebben ontvangen, daarnaast een groep buzzers (die een zogenaamde buzz-kit en informatie hadden ontvangen) en als laatste een groep 'gebuzzden' (de mensen die door buzzers zijn benaderd en dus het verhaal uit eerste hand hebben vernomen).'

Wat blijkt: de derde groep (de gebuzzden) laat een flink hogere conversie zien dan mensen die alleen de campagne hebben meegemaakt (dit is de groep uit de 0-meting), of mensen die naast de campagne alleen een sample hebben ontvangen.

De Vreede: 'Mensen wisten veel meer over het product te vertellen. De key statements werden beter teruggekoppeld dan zonder buzz. Daarnaast bleek de koopintentie hoger: buzzen verdubbelt het effect van sampling op de koopintentie versus normaal samplen. En we zagen gemiddeld genomen een behoorlijk snelle penetratie-opbouw en goede verkoopcijfers bij de lancering van Klein & Krachtig, versus vergelijkbare eerdere launches. Word of mouth heeft daar invloed op gehad, want je ziet een duidelijk verschil tussen de gebuzzden en de niet-gebuzzden. De score ligt bij de eerste groep een stuk hoger.'

Ook wat betreft marktaandeel ziet De Vreede een stijgende lijn.

Goede resultaten dus, maar gaan alle Unilever-marketeers nu ook direct met word of mouth aan de slag? De Vreede: 'Word of mouth werkt het beste bij grote launches en echte innovaties. Alleen een nieuwe verpakking of nieuw geurtje is niet voldoende. Je moet echt iets nieuws over het product kunnen vertellen. Maar gezien de veranderingen in het medialandschap ? denk aan video on demand en de mogelijkheid om advertenties te skippen- zul je steeds meer moeten richten op dit soort vormen van communicatie.

Het hele artikel is te lezen in Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in