Eday in Rotterdam
Emerce had vorige week donderdag de Rotterdamse Doelen afgehuurd voor een nieuwe editie van Eday. Een prima gekozen locatie, want de stoelen zaten goed (ook na 3 kwartier), de bewegwijzering klopte en er was zowaar een perskamer.
Een heel stuk beter dan de morsige Van Nelle-fabriek van voorgaande edities (ik weet het, veel mensen vinden het er hip, maar ik loop er op de een of andere manier steeds tegen een paar bacillen aan).
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDit jaar was ik onder andere aanwezig bij Itai Kohavi's presentatie over WeBook.
Het concept is ook uitgebreid besproken op Frankwatching en in Emerce zelf. Dus in het kort:
Kohavi komt met een nieuw concept waarmee hij de boekenmarkt hoopt te democratiseren: een community waarop mensen delen van hun eigen boek kunnen laten zien, om vervolgens aan de content te schaven met de hulp van de feedback van communityleden. Een soort boeken-Idols.
Als het manuscript eenmaal klaar is, kan het uitgegeven worden bij WeBook (dat is geen verplichting overigens), die daarvoor de helft van de opbrengst rekent.
Het concept lijkt op dat van Sellaband -want democratisering van de muziekbusiness. Het businessmodel achter Sellaband is echter compleet anders.
Sellaband financiert immers door vooraf believers (fans) voor een band te verzamelen, die geld in de pot moeten stoppen. Zodra een band de grens van 50.000 dollar bereikt, kan er een plaat gemaakt worden. WeBook heeft op het moment dat een boek drukklaar is, echter nog 0 inkomsten (dwz niet uit die hoek). Misschien moet Kohavi eens gaan praten met Pim Betist.
Niettemin is het WeBook-concept slim bedacht: de boekenbusiness is in de VS maar liefst 50 miljard dollar waard. Amerika kent broodschrijvers als Stephen King en James Patterson - de laatste schrijft 3 boeken per jaar en is een merk, de verkopen van zijn boeken bedragen zo'n 120 miljoen dollar.
27 miljoen Amerikanen hebben daarnaast weleens een schrijfcursus gevolgd. En hoeveel mensen ken jij die graag ooit een keer een boek willen schrijven?
Kohavi noemt als voorbeeld Gabriel Garcia Marquez, die pas na zeven jaar een willige uitgever vond.
JK Rowling moest langs 17 uitgevers voor ze ontdekt werd, en zelfs Sonja Bakker moest uitwijken naar Oost-Europa omdat de uitgevers hier er geen brood in zagen.
WeBook maakt de uitgeverij transparant, democratisch, toegankelijk, aldus Kohavi, en hij denkt dat het de kwaliteit van de content ook alleen maar ten goede kan komen.
Enkele cijfers: de site telt een half mijoen unieke bezoeken per maand, er wordt nu gewerkt aan 20.000 boeken, 250 zijn er af. Vier boeken worden de komende maanden ook gepubliceerd.
Nano
Ook Dave Blank, professor Nanotechnologie aan de universiteit van Twente, had een inspirerend betoog, ondanks het feit dat hij dat betoog al eerder had gegeven, op Lowlands bijvoorbeeld, en op Pinc. Dat brengt me meteen op mijn eerste minpuntje: het was dit jaar erg veel van hetzelfde. Ik had veel zaken en mensen al elders gehoord, gelezen en gezien.
Ook de kwaliteit was wisselend. Maar dat komt misschien automatisch door het enorme aanbod en de gesponsorde sessies. Van media en marketing via strategy en business naar web en inspiratie. De beste presentaties bevonden zich overigens in dat laatste segment.
Ook jammer dat het vuurwerk moest komen van mensen die toch eigenlijk aan de zijlijn staan als het gaat om interactive business: de journalisten Howe en Lyons, hoe briljant en grappig hun artikelen en presentaties ook zijn. Ik had graag wat meer visie van kopstukken uit het bedrijfsleven willen horen.
En jammer dat in de meeste presentaties voorbeelden uit de VS werden aangehaald. Procter & Gamble's Andre Convents (new business development P&G) hield zich op de vlakte over P&G's innovatieproces en had het alleen over Amerikaanse cases.
Wel was het interessant om te horen dat P&G brandingtools als co-creatie alleen inzet op producten die vallen onder 'disruptive', innovaties dus.
De grote merken zijn te kostbaar voor dit soort experimenten, Pampers bijvoorbeeld is sustainable business en mag alleen worden blootgesteld aan predictive brandingtools. Traditionele media passen hier het beste bij.
Maar: 'Iedereen binnen P&G moet per jaar 5 procent innoveren op zijn werkwijze, dus vroeg of laat zullen marketeers zich tot dit soort nieuwe tools moeten wenden.'
En: '50 procent van de innovatie-initiatieven heeft een externe partner of component. En als een innovatie niet direct binnen P&G's kernwaarden valt, wordt deze uitbesteed aan een derde partij, en dat kan best een concurrent zijn.'
Allianties zijn niet nieuw natuurlijk, maar innovaties die niet direct binnen de P&G's core business vallen, krijgen nu dus ook een kans.
P&G VS ontwikkelde bijvoorbeeld een keukenfolie die niet lekte, ook als je het ondersteboven hield. Aangezien P&G geen merken had in dit segment, heeft men de techniek uitbesteed aan de Amerikaanse marktleider in keukenfolie, ook al had die fabrikant andere merken in het portfolio die wel concurreerden met P&G.
Beursvloer
Eday heeft naast de verschillende Tracks (media/marketing, strategy/business en web/inspiratie) de aandacht ook verdeeld over een beursvloer en een seminarprogramma.
Normaal heb ik iets tegen beursvloeren, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren vond ik het nu niet eens zo heel erg om langs de stands te lopen. Er zaten een paar interessante bedrijven tussen, het zag er qua interactie gewoon beter uit dan vorige jaren.
Misschien moet Emerce hier volgend jaar meer de focus op leggen en voor AdTech-getallen gaan: 200 stands in plaats van 20 (de partnerstands niet meegerekend).
Kort overzicht in beeld:
- De foto's: Emerce op Flickr.
- Beursvloer-video op Marketingfacts: Emerce Eday: Pitchen voor Marketingfacts
- En een interview met dagvoorzitter Michiel Frackers op Dutchcowboys
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid