Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie bepaalt het merk bij Internal Branding?

Wie in de organisatie bepaalt voor Internal Branding de positionering en de inhoud van het merk van een organisatie?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Is dat de marketingafdeling, de directie of medewerkers zelf? En is Internal Branding vooral een proces van binnen naar buiten of een proces van buiten naar binnen?
De leden van de gaven hun mening in een onderzoekje onder hen.

related partner content for mobile comes here

Volgens verruit de meeste leden van de LinkedIn Group, is Internal Branding vooral een van-buiten-naar-binnen en een top-down proces. Immers: Internal Branding is erop gericht om de interne organisatie (medewerkers en systemen) met behulp van het externe merk te richten op de doelen in de markt.

Tegelijkertijd kan een organisatie niet zomaar ieder merk succesvol aan de binnenkant tot leven gebracht worden. Er is een maximale rek in wat een organisatie aan kan. Bovendien zijn autenthieke bedrijven sterker. Bij het vaststellen van het merk, moet dus ook van binnen naar buiten gekeken worden.

Om zeker zijn dat het merk voldoende authentiek is, is het daarom goed om ook het perspectief van medewerkers te betrekken bij het bepalen van het merk. In de praktijk betekent dit meestal niet dat medewerkers zelf ook echt meebeslissen over wat het merk zijn moet.

Volgens enkele leden van de LinkedIn Group is de directie de aangewezen partij om het merk vast te stellen, omdat zij het totaaloverzicht zouden moeten hebben.

Anderen vinden het 'gewoon' de verantwoordelijkheid van marketing / communicatie, omdat zij als geen ander de klant zouden moeten kennen. En natuurlijk moeten zij meenemen wat de kracht van de organisatie is, en niet zomaar alles beloven.

Weer anderen voelen meer voor een gedeelde verantwoordelijkheid van marketing/communicatie en HRM, omdat je dan een goede balans vanuit een extern en een intern perspectief zou krijgen.

Een enkeling vindt dat enkele geselecteerde cultuurdragers van de organisatie het merk moeten vaststellen.

Helemaal niemand van de respondenten vindt dat het merk democratisch onder alle medewerkers zou moeten worden vastgesteld, omdat je dan een te algemene deler krijgt.

Overigens kun je lid worden van de LinkedIn Internal Branding Group, door je aan te melden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in