Overslaan en naar de inhoud gaan

Het hoofd koel houden onder verhitte omstandigheden

Hoe voorkom je als bedrijf dat je in het vuur van de strijd een beslissing neemt waar je later spijt van krijgt?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Soms raken de gemoederen zo verhit dat executives tot beslissingen komen waarvan ze zich achteraf afvragen hoe ze het ooit hebben kunnen doen. Bijvoorbeeld bij grote overnames, als concurrenten mee gaan bieden en als je elkaar in een desastreuze biedoorlog stort. Deepak Malhotra (Harvard) en Gillian Ku (London Business School) analyseren het verschijnsel competitive arousal (‘competitieve ophitsing’), dat vooral optreedt bij hoge concurrentie-intensiteit.

related partner content for mobile comes here

Bedrijven voorkomen dat ze in de val lopen door directe confrontaties (en biedoorlogen) uit de weg te gaan. Of, als dat niet mogelijk is, door de risicofactoren te minimaliseren. Concreet: haal de lont uit het (concurrentie)kruitvat, probeer de tijdsdruk te verminderen en zorg ervoor dat de verantwoordelijkheid voor grote strategische (concurrentie)beslissingen niet bij één individu ligt maar bij een team.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in