Het hoofd koel houden onder verhitte omstandigheden
Soms raken de gemoederen zo verhit dat executives tot beslissingen komen waarvan ze zich achteraf afvragen hoe ze het ooit hebben kunnen doen. Bijvoorbeeld bij grote overnames, als concurrenten mee gaan bieden en als je elkaar in een desastreuze biedoorlog stort. Deepak Malhotra (Harvard) en Gillian Ku (London Business School) analyseren het verschijnsel competitive arousal (‘competitieve ophitsing’), dat vooral optreedt bij hoge concurrentie-intensiteit.
Bedrijven voorkomen dat ze in de val lopen door directe confrontaties (en biedoorlogen) uit de weg te gaan. Of, als dat niet mogelijk is, door de risicofactoren te minimaliseren. Concreet: haal de lont uit het (concurrentie)kruitvat, probeer de tijdsdruk te verminderen en zorg ervoor dat de verantwoordelijkheid voor grote strategische (concurrentie)beslissingen niet bij één individu ligt maar bij een team.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid