'Behoud consumentenvertrouwen is belangrijk voor groei interneteconomie'
Dit blijkt uit het onderzoek 'Digital Confidence ? Securing the Next Wave of Digital Growth' van managementconsultingbureau Booz & Company in opdracht van Liberty Global, de grootste internationale kabeloperator, en moederbedrijf van UPC Broadband en Telenet.
Tot dusver was de groei in deze sector vooral het gevolg van een stijgend aantal gebruikers, de invoering van nieuwe infrastructuur of technische innovaties. Volgens Booz & Company gaat dit nu veranderen: in de volgende fase zal het accent steeds meer verschuiven van internettoegangsdiensten en de verkoop van breedband naar meer geavanceerde diensten, e-commerce, content en advertenties.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Vier pijlers
Het draait hierbij om het digitaal vertrouwen van de consument. Dit digitaal vertrouwen berust volgens de onderzoekers op vier pijlers:
? Voldoende netwerkintegriteit en 'Quality-of-service'
? Bescherming van privacy en persoonsgegevens
? Bescherming van minderjarigen tegen ongewenste content en exploitatie
? Voorkoming van piraterij en diefstal van content waarop auteursrechten rusten.
Consumenten accepteren praktijken die duidelijk zijn en niet opdringerig ? netwerkoperators, content- en platformproviders moeten dergelijke communicatie stimuleren in samenwerking met de regelgever. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat netwerkoperators en serviceproviders hun digitale gegevens goed beheren en beveiligen ? duidelijke verklaringen en een sluitend wettelijk kader hebben daarbij de hoogste prioriteit.
Ook willen consumenten zelf bepalen hoe ze omgaan met de risico's waaraan ze blootstaan ? ze zoeken zelf de juiste hulpmiddelen, schakelen mechanismen in of uit en zoeken informatie.
Het blijkt dat consumenten maatregelen accepteren om een bepaalde 'quality-ofservice' te garanderen ? als het netwerkverkeer daartoe actief moet worden beheerd, staan ze daar niet afwijzend tegenover, maar dan moeten de leveringsvoorwaarden wel duidelijk zijn.
Digitale media-aanbieders en telecombedrijven in Europa zouden een bedrag van circa 124 miljard euro aan online-advertenties, betaalde content en e-commerce kunnen mislopen als ze digitaal vertrouwen niet tot een strategisch onderdeel van hun activiteiten maken, is de conclusie uit het onderzoek.
Volgens onderzoekers kan bij een goede implementatie van een digitaal-vertrouwensstrategie een extra verkoopvolume van 11 procent, ofwel 46 miljard euro, worden gerealiseerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid