Overslaan en naar de inhoud gaan

'Succesvol merkbeleid vereist één eindverantwoordelijke'

Voor een succesvol merkbeleid moet de verantwoordelijkheid voor en de organisatie van het merk duidelijk in de organisatie verankerd zijn.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Brandmarque directeur Nancy Emmens (foto): “De onderzoeksgegevens laten duidelijk zien dat het heel belangrijk is dat één functie de eindverantwoordelijkheid voor alle aspecten van het merkbeleid in zich verenigt.” Toch zie je dat volgens Emmens maar weinig en dat leidt vaak tot inconsistenie en derhalve tot een onduidelijk merkbeeld bij (potentiële) klanten. Emmens: “Of managers zijn wel volledig verantwoordelijk voor de externe communicatie, maar hebben geen zeggenschap over de merkwaarden en over de vertaalslag naar interne communicatie. Wie dan verantwoordelijkheid heeft voor al die andere contactmomenten met de klant is vaak onduidelijk”

related partner content for mobile comes here

Andere conclusies van het onderzoek:
• De bedrijfsgeschiedenis en de reden voor merkenmanagement bepalen de mate van organisatie van het merk.
• Commitment van het topmanagement aan de merkvisie is essentieel – maar is lang niet overal aanwezig.
• Een goed aangestuurd merk draagt bij aan het realiseren van de ondernemingsdoelstellingen.
• De verschillende contactpunten met de klant vormen een wezenlijk onderdeel van de middelenmix.

Bij bedrijven lijkt onvoldoende besef van het aantal contactmomenten te zijn. “Ook de manier waarop de telefoon wordt opgenomen draagt tenslotte bij aan je merk. En in het slechtste geval doet het afbreuk. Het is belangrijk dat de verantwoordelijkheid voor consistentie in al die momenten bij één persoon liggen. Hoog in de organisatie,” aldus Emmens.

De basis voor het onderzoek ‘Gebrandmarqued’ wordt gevormd door het Brandmarque Brand Managementmodel van het bureau. Het onderzoek werd uitgevoerd door Willemijn Bergsma, die onlangs op ’Gebrandmarqued’ afstudeerde aan de Hogeschool van Amsterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in